Čínska nadnárodná spoločnosť Xiaomi oznámila zámer vstúpiť do sveta elektromobility a na začiatku septembra vytvorila novú divíziu Xiaomi EV Company Limited. Jej generálnym riaditeľom sa stal podnikateľ a miliardár Lei Jun a investície majú počas desiatich rokov prekročiť 1,3 miliardy eur.

Budú nielen elektrické, ale pravdepodobne aj autonómne

Zdá sa, že firma mieri rovno do sféry samoriadiacich elektrických vozidiel, keďže z aktuálneho stavu tristo zamestnancov v Xiaomi EV sú mnohí skúsení práve v tejto oblasti.

V lete spoločnosť kúpila čínsky start-up Deepmotion Tech za 77 miliónov dolárov, ktorý vyvíjal vlastnú technológiu pre autonómne vozidlá. Otázka už teda zjavne neznie, či budú vozidlá Xiaomi autonómne, ale na ktorý stupeň autonómnosti bude firma mieriť.

Ak by mala v úmysle do svojich áut inštalovať systémy na druhý stupeň samoriadenia, zaradila by sa do početnej skupiny tradičných výrobcov, ktorí využívajú funkcie na udržiavanie jazdného pruhu, adaptívne tempomaty a podobné asistenčné systémy.

Do druhého stupňa však patria aj vozidlá najhodnotnejšej automobilky sveta – Tesly. Tieto vozidlá stále nie sú schopné vyššieho stupňa autonómnosti napriek sugestívnym názvom ako Autopilot a FSD (Full Self-Driving) a niektorým tvrdeniam zakladateľa Elona Muska.

Stupnica autonómnosti vozidiel

Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.

Najvyšší aktuálne dosiahnutý stupeň autonómnosti majú tzv. robotaxíky. Investujú do nich giganty ako Apple, Waymo (sestra Googlu), Microsoft či Amazon. Ich technológie sú však zatiaľ v plienkach a na tento fakt upozorňujú aj občasné úsmevné príhody.

Jaguar I-Pace s výbavou Waymo
Neprehliadnite

Samoriadiace autá Waymo sa hromadia v slepej ulici. Obyvatelia to považujú za nepríjemné

Čínska vláda chce regulovať a Xiaomi rokuje

Sféra elektrických vozidiel je v Číne horúcou témou a tento sektor je taký preplnený, že sa ho čínska vláda snaží regulovať. Aby sa zdroje využívali efektívnejšie, odporúča menším firmám, ktoré vznikajú ako huby po daždi, aby sa spájali či nechali odkúpiť.

Aby bol nástup Xiaomi do oblasti elektrovozidiel čo najľahší, je pravdepodobné, že sa bude chcieť na výslnie dostať pomocou ďalších akvizícií a dohôd s veľkými hráčmi. Podľa agentúry Reuters prebehlo rokovanie s konglomerátom Evergrande, ktorý vlastní start-up na elektromobily NEVS, ktorý vznikol zo švédskeho Saabu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa