Aktuálne sa drvivá väčšina vodíka vo svete vyrába neekologickými metódami, najčastejšie s využitím zemného plynu. Do chvíle, kým sa výrobné procesy nestanú ekologickými, vodík nebude úplne konkurencieschopný ako alternatívne palivo.
Vozidlá s vodíkovým pohonom možno považovať za elektromobily, ktoré majú jednu výhodu. Energiu si vyrábajú na palube a nie vždy sú odkázané na pohon z batérie akumulátorov. To im dáva potenciál na lepší dojazd a energetický manažment.
Príroda pri vodíkových vozidlách, medzi ktoré možno započítať aj vlaky, lietadlá či lode, trpí jednoznačne menej, ako pri autách so spaľovacím motorom zanechávajúcim uhlíkovú stopu. Bežným elektromobilom sa často vyčíta, že využívajú elektrickú energiu vyrobenú z uhlia či iných neekologických palív.
Vedľajšie produkty procesu spracovania vodíka na palube vozidla sú iba teplo a voda. Ak je tento prvok navyše ekologicky vyrobený na strane rafinérie, všetko hovorí v jeho prospech.
Slovensko nie je pozadu
Firma BCF Energy, spol. s r. o., sa chystá vstúpiť do oblasti poskytovania vodíka ako paliva a netají sa ambíciou získať na Slovensku v tejto oblasti prvenstvo. Porozprávali sme sa s Ľubomírom Blahom, energetikom a koordinátorom projektov firmy.
Do akej miery vaša firma pokrýva celý proces a aký bude technologický postup?
Spoločnosť BCF Energy má v pláne zastrešovať celý reťazec od výroby cez distribúciu až po čerpacie stanice. Na výrobu vodíka bude využívaná technológia elektrolýzy. V našom záujme je výroba primárne zeleného vodíka na báze fotovoltiky.
V čom spočíva výroba pomocou PEM elektrolýzy?
Výroba vodíka PEM (polymérna membrána) elektrolýzou je v súčasnosti obľúbený výrobný proces. Princíp je veľmi jednoduchý. Potrebujeme dve vstupné suroviny, a to je elektrická energia a voda. V skratke to funguje nasledovne. Voda je privádzaná na membránu, kde pomocou elektród dochádza k rozkladu vody na vodík a kyslík. Výhodou tejto metódy je veľmi čistý vodík niekde na úrovni 99,99 percenta a kyslík. My uvažujeme aj nad využitím kyslíka ako technického plynu.
Aká je efektivita výrobného procesu?
Účinnosť dnešných moderných elektrolýz je približne na úrovni 82 percent.
Kde sa bude nachádzať rafinéria? Bude iba jedna?
Rafinéria spoločnosti BCF Energy sa bude nachádzať v našom priemyselnom parku v Modrom Kameni neďaleko Veľkého Krtíša, v prvej fáze s výkonom 3 MW. V minulom roku sme úspešne zavŕšili kúpu pozemkov v extraviláne mesta Pezinok, kde plánujeme ďalšiu rafinériu vodíka plus park na fotovoltiku.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?