Senát Spojených štátov amerických schválil zákon Inflation Reduction Act (IRA), ktorý vyčleňuje z rozpočtu približne 374 miliárd dolárov určených na pokrytie energetických a klimatických výdavkov. Zavádza aj daňové zvýhodnenie vo výške 7 500 dolárov (zhruba 7 366 eur) pre predajcov elektromobilov. Nákup priamo od výrobcu by teda mal byť menej výhodný.

Batérie, batérie, kde vás ľudia berú

Podmienkou niektorých výhod však je, že daný elektromobil musí byť vyrobený v Severnej Amerike a neobsahuje vysoký podiel materiálov z Číny alebo Ruska. A práve tento bod je kontroverzný. Výrobcovia Rivian, Lucid Motors a ďalší zvýhodnenie zatiaľ nezískajú pre batérie, ktoré aktuálne používajú. Spojené štáty sa týmto spôsobom snažia usmerniť odvetvie tak, aby sa na domácej pôde vytvoril silný dodávateľský reťazec.

Šéf agentúry Benchmark Mineral Intelligence Simon Mores zdôraznil, že žiadna z členských krajín Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA) s najväčšou pravdepodobnosťou nebude do roku 2024 schopná pokryť nedostatok materiálov, ktoré prichádzali z Číny.

Daňové zvýhodnenie elektromobilov pritom platí do roku 2024, kedy podľa S. Moresa domáci trh práve začne naberať dych. Aby nebolo toto zvýhodnenie zbytočné, odhaduje, že by vláda USA mala predĺžiť jeho platnosť o ďalšie štyri roky, do roku 2028.

Medzery v zákone

Zákon IRA má zjavne svoje muchy a výrobcom poskytuje priestor na „manévrovanie“. Elektromobily, ktoré zvýhodňuje, totiž nemusia byť vyrobené špecificky v USA. Stačí, aby to bolo v Severnej Amerike, takže prichádzajú do úvahy napríklad aj Mexiko či Kanada, čo bude vyhovovať koncernu General Motors, ktorý už v Mexiku pôsobí a má svoje plány.

Použitie materiálov ako nikel, lítium, kobalt, grafit či mangán z Ruska alebo Číny IRA upravuje percentuálnym podielom v rámci batérie. S. Mores preto upozorňuje, že menšie batérie môžu tieto požiadavky splniť ľahšie ako tie väčšie. Tým sa paradoxne dostávajú do sféry zvýhodnených vozidiel aj plug-in hybridy, ktoré sú technicky z veľkej časti vozidlami so spaľovacím motorom.

Zákon hovorí o tom, že materiály vyťažené a spracované v USA alebo krajinách NAFTA musia tvoriť aspoň dve pätiny materiálov použitých v batérii. Rovnako môžu byť recyklované v Severnej Amerike, no IRA už teraz obsahuje ustanovenia, podľa ktorých sa požiadavka na podiel lokálnych materiálov zvýši od roku 2026 na 80 percent.

IRA šili horúcou ihlou

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa