Dopyt po najmodernejších digitálnych a robotických technológiách rastie. Záujem je hlavne o automatizáciu, technickú správu budov, akou je údržba a dohľad spojený s bezpečnosťou. Samozrejmosťou sa stávajú vychytávky ako digitálna recepcia, inteligentné kamery, autonómne upratovacie roboty či systémy k monitorovaniu údržby a bezpečnosti. Čoraz väčší priestor získava umelá inteligencia (AI), a to dokonca v stavebníctve.

AI nie je ničiteľom zo sci-fi

Podľa prieskumu Eurostatu firmy na Slovensku využívajú systémy umelej inteligencie najviac zo všetkých štátov Vyšehradskej štvorky (V4). Dokonca si viac než polovica z nich myslí, že AI technológie pre nich majú viac prínosov ako negatív.

Prieskum ukazuje, že umelá inteligencia sa najviac využíva v priemysle, doprave, logistike, zdravotníctve, finančníctve a v obchodoch. AI systémy v Únii už implementovalo v priemere osem percent firiem, na Slovensku je to zatiaľ okolo päť percent. Vývoj však vnímajú odborníci pozitívne. Country manažér Peter Kozáček zo spoločnosti M2C Slovakia vidí štatistiky optimisticky.

„Dopyt po inteligentných technológiách v rámci integrovaného facility manažmentu rastie, hlavne kvôli zefektívňovaniu prevádzky budov, no najmä s ohľadom na úspory,“ hovorí P. Kozáček a dodáva, že najväčší záujem je o video analytiku, ktorá slúži ako nadstavba pre klasický bezpečnostný kamerový systém. Zásadnou výhodou využívania AI je schopnosť trasovania skupín a jednotlivcov na úrovni celého predajného priestoru.

Trendová je elektronická recepčná

Umelá inteligencia, to nie sú len roboti, akých poznáme zo sci-fi filmov. Ide hlavne o dohľadové či porovnávacie systémy v rôznych oblastiach. Napríklad analyzujú a vyhodnocujú dáta, odhaľujú chyby, vystavujú faktúry. Vedia identifikovať podozrivých zákazníkov, rizikové situácie, ale aj chybné výrobky.

Terminátor
Zdroj: YouTube

„V našom portfóliu máme napríklad kamery, ktoré sa okrem monitoringu a zberu rôznych dát dokážu zbaviť následkov nepriaznivého počasia, dažďa či snehu, aby zabezpečili vždy čistý obraz,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ M2C Slovakia Patrik Zúrik.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa