O tom, že je virtuálna realita (VR) trendom budúcnosti, sa hovorí už niekoľko dekád, no zatiaľ záujem o ňu pokrivkáva za očakávaniami. VR a jej podmnožina, rozšírená realita (AR), však ešte zďaleka nepovedali posledné slovo. So zvyšujúcimi sa výkonmi nielen prenosných zariadení tento trh expanduje a nachádza si nových priaznivcov.
Firmy hľadajú nové druhy aplikácií, zdokonaľujú drahý a robustný hardvér, niektoré experimentujú aj s riešeniami ako okuliare na AR, ktoré všeobecne nežnú taký úspech, ako sa čakalo. Aj keď na oblasti VR nie je uprený zrak celej verejnosti, veľkí hráči na trhu investujú a prichádzajú s novinkami.
Prečo to mám chcieť?
Pôvodný účel virtuálnej reality je zábava. Zjednodušene možno povedať, že náhlavná súprava dodáva do každého oka jemne posunutý obraz, čo ľudský mozog spracúva priestorovo a pôvodne dvojrozmerný obraz tak vidíme 3D. Pomocou displejov navštevujeme svety, ktoré okolo nás v skutočnosti nie sú. Treba na to dostatok priestoru na pohyb, príslušný hardvér a výkonný počítač alebo smartfón.
Rozšírená realita je známejšia a nachádza častejšie využitie aj mimo sféry zábavy. Jej doménou sú mobilné telefóny, v ktorých sú vkladané virtuálne objekty do reálneho obrazu snímaného kamerou. V hrách to môže znamenať, že sa na vašom kuchynskom stole pred vami zjaví trojhlavý drak a keď si ho na displeji telefónu obzriete z každého uhla, bude pôsobiť priestorovo.
Tento princíp našiel široké uplatnenie aj v priemyselnej a všeobecne podnikovej sfére. Napríklad okuliare Microsoft HoloLens mali slúžiť pôvodne na zábavu, no prax ukázala, že sa lepšie uplatnia napríklad v skladoch, kde skladník identifikuje skladované objekty virtuálnymi nápismi vloženými do reálneho obrazu. Mnohé firmy tiež využívajú HoloLens a podobné riešenia na školenia zamestnancov a napokon väčšina z nás pozná uplatnenie AR v navigáciách, ktoré máme vo svojich mobiloch.
- Aby bol zážitok z VR lepší
- Na vylepšenie a prehĺbenie zážitkov s VR sa využívajú ručné ovládače v rôznych podobách. Snímaním polohy rúk a tela sa hráč interaktívnejšie zahĺbi do hry. Niektoré zariadenia disponujú tiež haptickou odozvou a výrobcovia sa snažia odstraňovať nutnosť pripojenia náhlavnej sady káblom, čo okrem vysokej ceny používatelia uvádzali ako jednu z najväčších nevýhod vybavenia na VR. Na simulovanie pohybu sa využívajú prístroje, ktoré obopnú pás používateľa a vďaka špeciálnym papučkám na klzkej podložke „kráčate“ aj vo virtuálnom priestore. Tie sú však veľmi drahé, objemné a nájdete ich skôr v herniach než v domácnostiach.
Facebook stavil na Oculus
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?