App Store oslávil štvrté výročie a jedny z najlepšie predávaných aplikácií sú hry. Ani na Androide netrú biedu a distribútori si zvykli na paralelné vydávanie titulov (hoci stále sa objaví hra „iOS exkluzívna“). Najprv bolo o hrách počuť v súvislosti s ukrajovaním trhového podielu klasických handheldov (Nintendo DS a Sony PSP) na americkom trhu. Dnes sú súčasťou videoherného portfólia a distribútori o nich radi hovoria investorom, pretože mobilné hranie je jeden z mála rastúcich segmentov.

Postupné skoky na rozbehnutý vlak

Na mobilné hranie nenaskočili všetky firmy tradičného biznisu súčasne. Medzičasom sa vyrojili viaceré firmičky špecializované na mobilné či sociálne hranie ako Zynga (ktorá sa dnes viac venuje boju na burze ako svojmu portfóliu) či PopCap (ktoré zase rýchlo kúpili velikáni ako Electronic Arts, keď si naštudovali ich možný potenciál). Vynechajme pár fenoménov ako Rovio s notoricky známymi Angry Birds a vyjde nám, že aj mobilné hranie postupne ovládajú klasické firmy ako EA, ktorá rýchlo do mobilov poslala The Sims, FIFA a iné hity.

Krása prostredia App Store či Google Play je, že na ňom môžu zabodovať šikovní autori malých hier, aj veľké firmy. No nechajte im pár rokov a dôjde ku konsolidácii a veľké firmy sa presadia tak, že po čase garážové tímy už dostanú šancu, iba ak prinesú skutočne revolučný nápad.

O tom, že mobilné hranie začína výraznejšie hovoriť do pomeru k tradičnému biznisu, najlepšie svedčí letná prezentácia Electronic Arts s názvom EA Summer Showcase. Takmer polovicu času venovala firma novinkám na Facebooku či v mobiloch, až potom sa prešlo k novému obsahu pre hity ako Mass Effect či ohláseniu novej konzolovej hry Army of Two: The Devil’s Cartel. EA sa mení a digitálnemu obsahu či mobilným hrám náramne verí.

Tradičné herné firmy mieria na mobily a tablety

Zmena postoja mohykánov

Úplným protikladom k EA bol dlhoročný postoj iného giganta, Activision Blizzard, ktorý na mobilné hranie vôbec nereflektoval. Až toto leto sa nechal počuť, že výkon smartfónov na budúci rok dosiahne približne výkon Xboxu 360. A že sa začal vážne zamýšľať, ktoré z 350 sérií bude chcieť preniesť na mobily a tablety. Jasný dôkaz, že ani posledný velikán typu Activision nemôže ignorovať iné platformy. Otázne je, či jeho postoj bude viesť k lepším či predávanejším hrám; EA má v tejto oblasti náskok.

Druhou skupinou ignorantov boli japonskí vývojári. Prirodzene, handheldy sa u nich predávajú podstatne lepšie ako v Európe a 3DS je jednoznačný hit medzi všetkými, aj obývačkovými konzolami. Ich mobilné systémy ako Gree tiež dokážu konkurovať Vite a 3DS.

No aj Japonci sa menia. Zatiaľ čo doteraz na občas vydali jednu-dve hry, teraz berú iOS či Android útokom. A prichádzajú tam ich najväčšie série. Capcom už plánuje Resident Evil: Mercenaries a na budúci rok dokonca Monster Hunter, ktorý sa doteraz od PS2, PSP, Wii či 3DS nevzdialil. To je veľká zmena a zrejme budú nasledovať ďalší. Square-Enix skúša pri Final Fantasy: Dimensions rovno iný biznis model. Prológ hry ponúka zdarma, prvú epizódu za pár eur a druhú až štvrtú epizódu za plnú cenu.

Prídu aj poriadne hry?

Aj po naskočení veľkých firiem zo Západu a Východu ostáva otvorená stále jedna a tá istá otázka. Má mobilné hranie šancu priniesť originálne zážitky? Nie iba technológiu (dotykové hranie)? Nie iba jeden a ten istý koncept (vystreľ vtáčika, pretrhni lano)? Nové svety, zaujímavé príbehy, nečakané a hlbšie zážitky?

Pretože zatiaľ ich stále nosia skôr remaky existujúcich hier. Na slabú technológiu sa pri x-jadrových procesoroch a grafických čipoch sťažovať nemôžu. Pokiaľ tento tieň producenti hier neprekročia, hráči odhalia jeden smutný fakt – že mobily sú vlastne iba prenosnými automatmi z 80. rokov. Akurát do nich netreba stále hádzať mince, ale občas platiť kreditkou.

Foto na titulke a v článku - EA