Väčšina elektromobilov má iba jeden či dva prevodové stupne a na tom sa v tejto chvíli nič nemení. Séria patentov automobilky Toyota však popisuje rýchlostnú páku a spojkový pedál, ktoré síce nie sú fyzicky napojené na sústavu motora, no dokážu ovplyvňovať jeho funkciu prostredníctvom softvéru.
Senzory zisťujú polohu páky a pedálu, pričom ovládacia jednotka na tomto základe mení rýchlosť vozidla, čím v podstate napodobňuje funkciu klasickej prevodovky pri spaľovacích motoroch. Výrobca je veľmi dôsledný v tomto napodobňovaní a dokumentácia naznačuje, že systém má simulovať tiež tlak spojkového pedálu a reakciu pri preraďovaní prevodového stupňa.
Simulácia má byť úplná
Prevodové stupne majú byť, pochopiteľne, virtuálne a budú sa zobrazovať na prístrojovej doske vozidla. Napodobňovať sa bude tiež správanie auta, pri ktorom sa zastaví a motor sa vypne, ak vodič nevytlačí spojku a uvoľní plynový pedál. To znamená, že ak simulované otáčky klesnú na úroveň, na ktorej by spaľovací motor zhasol, zastaví sa aj ten elektrický.
Zatiaľ nie je jasné, či sa tento nápad dostane aj do fáze realizácie. Určite nebude chýbať možnosť vypnúť toto simulované radenie a auto používať v klasickom režime elektromobilu. Toyota však nie je jediný výrobca, ktorý sa snaží podobným spôsobom rozširovať možnosti ovládania elektrovozidiel. Napríklad Ford si podal patentovú prihlášku na elektronickú spojku, ktorá umožňuje preraďovať prevodové stupne bez jej priameho ovládania.
Toyota aj so svojou značkou Lexus plánuje do roku 2030 uviesť na trh 30 elektromobilov, takže by sa medzi nimi mohol nájsť vhodný model na vyskúšanie simulovanej manuálnej prevodovky.