Šéf automobilky Tesla Elon Musk občas zvykne dávať sľuby, ktoré nemôže či možno ani neplánuje naplniť. Fanúšikovia značky aj investori očakávali, že v roku 2022 ohlási príchod nových modelov vozidiel. No v rozhovore s investormi E. Musk prekvapil tým, že neohlásil príchod Cybertrucku, Semi ani žiadneho iného vozidla.
Hovoril o tom, že sa Tesla sústredí na výrobu humanoidného robota Optimus. No za tým, že neuviedol žiadny nový model vozidla na trh, je ešte menej zjavný dôvod. V roku 2022 neplánuje miliardár so svojou automobilkou inovovať, chce totiž dominovať.
Inovácie sú potrebné, no teraz ide o dominanciu
V roku 2021 vyprodukovala Tesla takmer milión vozidiel (vyrobených 930-tisíc, dodaných 936-tisíc) a v roku 2022 to môže byť oveľa viac.
Naše rozširovanie výrobných kapacít bude pokračovať prostredníctvom maximalizácie objemu produkcie v každej továrni a budovania nových tovární v ďalších lokáciách. V tejto chvíli ešte nemôžeme oznámiť žiadnu novú lokáciu, no počas roka 2022 ich budeme hľadať a očakávam, že informácie o nich zverejníme koncom tohto roka.
Tesla má pred svojimi rivalmi obrovský náskok a jej šéf očakáva, že sa tento náskok do konca roka ešte znásobí. Zdôraznil, že verí vo viac ako 50-percentný nárast celkového objemu produkcie automobilky počas roka 2022.
V Tesle sa tento rok sústreďujeme hlavne na škálovanie produkcie. Keby sme minulý a tento rok predstavili nové vozidlá, objem našej výroby by klesol. To je veľmi dôležitý fakt, o ktorom si myslím, že ho mnohí ľudia nechápu. Preto sme minulý rok využili množstvo technických a manažérskych zdrojov na riešenie problémov s dodávateľským reťazcom, na prepisovanie kódu, zmeny v čipoch, znižovanie potrebného množstva čipov a to aj počas čipovej krízy.
Nový model by bol znamenal stagnáciu či úpadok
Šéf najhodnotnejšej automobilky je možno povestný trollovaním na internete, provokovaním rivalov a špecifickým zmyslom pre nie vždy práve sofistikovaný humor, zmysel pre biznis mu však nikto nemôže uprieť. Zdôraznil, že jeho firma riešila nielen problémy s dodávateľským reťazcom, ale stovky ďalších vecí.
Výsledok je, že Tesla bola schopná narásť o viac ako 90 percent, pričom ostatní výrobcovia stagnovali či upadali. E. Musk to považuje za skvelý výsledok a podľa neho by príchod nového modelu vozidla v roku 2021 spôsobil, že by objem výroby jeho spoločnosti zostal rovnaký či nižší, a to najmä pre nedostatok čipov.
Ako ďaleko sú Rivian, Lucid či Nio
Za minulý rok vyrobila Tesla takmer milión elektromobilov a nie je prehnané očakávať, že sa tento rok priblíži k dvojnásobku objemu produkcie. Nio, Lucid či Rivian sú zatiaľ veľmi výrazne pozadu.
Firma Lucid vyrobila za rok 2021 niekoľko desiatok vozidiel. Nedosiahla ani stovku a produkciu v objeme pol milióna ročne očakáva až v roku 2030. Konkurenčná značka Nio dosiahla takmer 10-tisíc vyrobených vozidiel za január 2022. Čo nie je až taký zlý výsledok, keďže v minulom roku to bolo v priemere 8-tisíc kusov mesačne.
Napokon Rivian, ktorému rozbehnutie výroby trvalo dlhé roky, nedosiahol za rok 2021 ani na prvú tisícku. Firma však začala produkciu až v septembri a okrem toho buduje druhú továreň, ktorá má byť hotová v roku 2024. Tá by mala zvládnuť objem 400-tisíc vyprodukovaných vozidiel ročne.
Tesla má teda gigantický produkčný náskok, ktorý sa snaží jej šéf ešte zásadne zvýšiť. Nie však príchodom nového modelu, ale škálovaním objemu výroby áut a vývojom nového produktu, ktorý nepatrí do sféry vozidiel.
Myslím si, že najdôležitejší produkt, ktorého vývoju sa budeme tento rok venovať, je humanoidný robot Optimus. Mám pocit, že má potenciál byť po nejakom čase ešte dôležitejší, než biznis s vozidlami.