Rada je znepokojená už dlhší čas

Prešli štyri roky, odkedy Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) doručila automobilke Tesla svoje odporúčania. Týkali sa bezpečnostných zlyhaní funkcie Autopilot, ktorá slúži ako asistenčný systém na druhý stupeň autonómneho riadenia vozidla.

V roku 2017 odporúčala NTSB Tesle a ďalším piatim výrobcom, aby inštalovali do vozidiel monitorovací systém, ktorý overí, či je vodič počas jazdy pozorný. Samoriadiace funkcie totiž často zvádzajú k nepozornosti a prílišnému spoliehaniu sa na samostatnosť vozidla v rozhodovaní.

Stupnica autonómnosti vozidiel

Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.

Tento problém vedie k nehodám, niekedy aj tragickým, a nič na tom nezmenil ani novší systém FSD, ktorý Tesla ponúka. Podľa zakladateľa Elona Muska má FSD postupne nadobudnúť najvyšší piaty stupeň autonómneho riadenia. Pochybnosti o tomto tvrdení však vyšli priamo zvnútra automobilky.

Tesla FSD Computer
Systém FSD (Full Self-Driving, úplne samostatná jazda) má v autách Tesla nahradiť autopilot. Ten dosahuje druhý stupeň autonómnosti a Elon Musk sľubuje v prípade FSD prechod na najvyšší, piaty stupeň. Vozidlo by sa s týmto systémom malo byť schopné samo riadiť a zaparkovať za akýchkoľvek podmienok. Zo samotnej automobilky však vychádzajú pochybnosti o tom, že je to reálny plán do konca roka 2021. Systém pozostáva z hardvérových a softvérových častí.

Odporúčania NTSB sa v roku 2017 týkali tiež obmedzenia asistenčných funkcií pri ceste po diaľnici. Bolo to v reakcii na smrteľnú nehodu, kedy Tesla narazila do nákladného vozidla, ktoré križovalo diaľnicu.

Tesla Introduces Self-Driving Features With Software Upgrade
Neprehliadnite

Elon Musk je trochu ako Santa Claus. Novú verziu FSD dostanú iba vodiči, ktorí „poslúchali“

Reakcia Tesly na odporúčania NTSB

Ostatní výrobcovia v tom čase reagovali zmenami, ktoré zapracovali do 90 dní a NTSB ich označila ako akceptovateľné. Tesla zvýšila frekvenciu upozornení, ktoré auto vydáva, keď vodič prestane držať volant pri aktivovanej funkcii Autopilot. Oficiálne však automobilka neposkytla žiadnu reakciu na odporúčania NTSB.

Jennifer Homendy, členka rady, vyjadrila hlboké znepokojenie nad nečinnosťou spoločnosti Tesla a Elonovi Muskovi poslala list. Podľa nej absencia reakcie zo strany výrobcu spôsobila ďalšie nehody a bezpečnostné zlyhania.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa