Spôsoby, akým chcú korporácie znižovať svoj negatívny vplyv na klimatické zmeny, sú rôzne. Údajne tajný projekt ExxonMobile na ťažbu bitcoinu v mene zníženia znečistenia prostredia je asi najzvláštnejší. Pilotný projekt spoločnosť už spustila, a to v roku 2021 v Severnej Dakote.
Najväčšia ropná a plynárenská firma v Spojených štátoch amerických okrem toho zvažuje pokračovanie na Aljaške, v Nigérii, Argentíne, Guyane a napokon aj v Nemecku. Exxon v tom však nie je sám a pridávajú sa i ďalší ako ConocoPhillips, taktiež v Severnej Dakote.
Všetci vidia energeticky náročnú ťažbu kryptomeny ako cestu k znižovaniu svojej uhlíkovej stopy a možnosti vytvoriť popri tom nejaký zisk. Spojené štáty americké sa po zákaze v Číne stali v ťažbe bitcoinu svetovou jednotkou, takže ide o jednoznačný trend.
Prečo to chcú
Vždy, keď sa nejaká spoločnosť pokúsi ťažiť ropu, spolu s ňou vychádza zo zeme metán, a ten je pre skleníkový efekt ešte škodlivejší než oxid uhličitý. Keď ho takáto firma nechá uniknúť do atmosféry planéty, čo, žiaľbohu, často firmy robia, metán začne zachytávať teplo 80-násobne silnejšie ako CO2.
Ťažiari sa niekedy snažia tento plyn dostať naspäť pod povrch a alternatíva je zapáliť ho. Zapaľovanie metánu však produkuje oxid uhličitý, a tak sa problém nerieši. Napriek tomu je to však o čosi ekologickejšia možnosť, a preto sa používa.
- metán
Metán je najjednoduchší uhľovodík, nie celkom presne nazývaný aj zemný plyn. V tejto zmesi sa ho zvykne nachádzať od 50 do 99 percent.
Pri bežných podmienkach je bezfarebný a bez zápachu, preto sa zvykne jeho pach zvýrazňovať prímesou zlúčenín síry, aby sa dal ľahšie zistiť jeho prípadný nechcený únik. Je výbušný pri koncentrácii so vzduchom v intervale 5 - 15 percent.
Na druhej strane ide v podstate o stratený zisk, pretože metán je prevažnou zložkou zmesi zvanej zemný plyn. Ten by sa mohol použiť napríklad na výrobu elektrickej energie, no napriek tomu ho pri spaľovaní ťažiarskymi spoločnosťami v USA ročne zanikne množstvo v hodnote miliardy dolárov. Jeho využitie by si totiž vyžadovalo tvorbu infraštruktúry, a tak ho radšej tieto spoločnosti spália a potenciálneho zisku sa vzdajú.
Toyota má elektrické auto so životnosťou batérie milión kilometrov a 10 rokov
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?