Sociálne siete by mali v tomto roku spolu utŕžiť takmer 17 miliárd dolárov, čo bude medziročný nárast o 43 percent. Aj napriek tomu ich ale nečakajú ľahké časy. Nebudú sa môcť spoliehať na rýchly nárast počtu používateľov, ktorý doteraz brali ako samozrejmosť. Píše sa to v správe analytickej firmy Gartner, na ktorú upozorňuje server Techcrunch.
Tržby sietí ako Facebook, Twitter či Spotify by mali naďalej rásť pomerne dobrým tempom, no počet používateľov sa už v súčasnosti dostal do fázy, keď bude rásť len pomaly. Sociálne siete využíva podľa Gartneru viac ako miliarda ľudí a priestor na získanie ďalších je čoraz menší.
Aby si siete udržali rýchly rast tržieb, ktorý doteraz poháňal predovšetkým prílev nových používateľov, budú musieť hľadať nové zdroje príjmov. Hlavným by mali byť pravdepodobne nové formy reklamy, ktorá aj dnes prináša viac ako polovicu celkových tržieb. Nové reklamné formáty si ale budú musieť získať dôveru používateľov aj inzerentov. Facebook sa napríklad dlhodobo a bez väčšieho úspechu snaží získať zmysluplné príjmy z reklamy na mobilných zariadeniach, ktoré využíva čoraz väčšia časť jeho používateľov. Ďalším zdrojov príjmov by podľa analýzy mali byť príjmy z mikrotransakcií naviazaných na virtuálne predmety a populárne hry.
Zynga sklamala
Štvrťročné výsledky hospodárenia firmy Zynga, ktorá vyvíja hry pre Facebook, ale naznačujú, že bez rastu používateľov môžu byť ohrozené aj tieto príjmy. Firma v noci na štvrtok ohlásila štvrťročnú stratu a zároveň zhoršila výhľad na zvyšok roka. Výrazne sa totiž znížil počet používateľov hry Farmville, na ktorú sa Zynga spolieha. Akcie firmy po zverejnení výsledkov spadli o 39 percent a stiahli so sebou aj Facebook, ktorý klesol o sedem percent. Facebook oznámi svoje výsledky dnes večer.
Zynga v druhom štvrťroku utrpela stratu 22,8 milióna dolárov, zatiaľ čo pred rokom, keď bola ešte privátne vlastnenou firmou a nebola na burze, mala zisk 1,4 milióna dolárov. Ak by sa nebrali do úvahy jednorazové položky, Zynga by vykázala mierny zisk. Na jednu akciu by ale predstavoval len jeden cent. Analytici na Wall Streete čakali zisk päť centov na akciu. Tržby spoločnosti v uplynulom štvrťroku ešte vzrástli o 19 percent na 332 miliónov dolárov. Nenaplnili ale očakávania trhu, ktorý predpokladal predaje vo výške 344 miliónov dolárov.
„Je to katastrofálny štvrťrok,“ neskrýval rozčarovanie analytik Arvind Bhatia zo spoločnosti Sterne Agee. „Čím ďalej viac to vyzerá, že to bol iba módny výstrelok. Uviedli na trh veľa nových hier, zisk im ale stále klesá,“ dodal. Počet platiacich hráčov vzrástol na 4,1 milióna z predchádzajúcich 3,5 milióna, výsledok je ale značne skreslený. Zynga totiž v marci kúpila populárnu hru Draw Something. Keby nebrala do úvahy jej používateľov, mala by svojich vlastných v súčasnosti menej ako pred rokom.
Môže byť horšie
Pokles používateľských čísel v čase spomaľujúceho sa prílevu nový používateľov naznačuje, že Zynga má problém udržať si dlhodobo platiacich hráčov. Doteraz mohla odchádzajúcich hráčov ľahko nahradiť tým, že získala nových používateľov.
V čase, keď na sieť prichádza oveľa menej nových ľudí bude tento model neudržateľný. Ak sa trend potvrdí aj v ďalších štvrťrokoch, môže mať Zynga, a jej prostredníctvom aj Facebook, pred sebou vážny problém. Analytička Gartneru Neha Gupta upozorňuje, že nové zdroje príjmov sociálne siete nemajú ako získať a mali by sa zamerať na už overenú reklamu, ktorej tak bude viac a bude presnejšie zameraná podľa súkromných dát používateľov.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP