Rivian Automotive je americký výrobca elektrických vozidiel. Spoločnosť nedávno oznámila, že sa chce pustiť do verejného predaja akcií (IPO) a spojenia so SPAC. Cieľom má byť kapitál vo výške 80 miliárd dolárov. To by mohlo vyvolať sarkastický úsmev, keďže zatiaľ z výrobných pásov nezišlo ani jedno vozidlo Rivian.
Firma má však už teraz investície od Amazonu, Fordu a ďalších, ktoré tvoria spolu viac než desať miliárd. Našliapnuté teda má a vôľa konkurovať E. Muskovi a jeho Tesle je viac ako zjavná.
Čo plánuje Rivian vyrábať
Firma bola takmer celú dekádu potichu a až v roku 2018 predstavila svetu svoj terénny pickup R1T. Rozmerovo má byť akousi kombináciou medzi Fordom Ranger a Toyotou Tacoma, no s nulovými emisiami, čím by sa mali farmári a ďalší používatelia pričiniť o ochranu životného prostredia.
Štvormotorový teréniak R1T v najdrahšom variante má mať dojazd približne 640 kilometrov a na stovku by mal byť schopný vystreliť za tri sekundy vďaka sile 560 kW (750 koní). Maximálna rýchlosť 200 km/h je síce atraktívna, no základná cena 69-tisíc dolárov (asi 58-tisíc eur) už oveľa menej a vo vyšších konfiguráciách sa má vyšplhať až na 100-tisíc dolárov (cca 85-tisíc eur).
Vozidlo by malo mať aj určitý stupeň autonómnosti a medzi výbavu patrí LIDAR, radar, ultrazvukové senzory a GPS.
- Stupnica autonómnosti vozidiel
Stupeň 1. – Vozidlo má jednu funkciu na automatickú úpravu svojho správania na základe informácií z blízkeho okolia (napr. udržiavanie jazdného pruhu či adaptívny tempomat).
Stupeň 2. – Vozidlo má viacero technológií prvého stupňa, vzájomne prepojených. Dočasne dokáže prebrať kontrolu nad rýchlosťou a riadením. Je však nutný dohľad vodiča.
Stupeň 3. – Je možné zastúpenie všetkých úkonov vodiča na celej trase. Stále je však nutný jeho dohľad.
Stupeň 4. – Vozidlo je schopné samo riešiť aj komplexné a kritické situácie. V prípade núdze sa takéto auto dokáže samo zastaviť a požiadať vodiča o prevzatie kontroly.
Stupeň 5. – Úplne autonómne vozidlo. Nepotrebuje žiadny zásah ani dohľad vodiča, v niektorých prípadoch sa už ani nepočíta s inštaláciou ovládacích prvkov.
Objednávky a depozity vo výške tisícky dolárov začala firma prijímať ešte v roku 2018, výrobu však kvôli pandémii a nedostatku čipov opakovane odkladá a ani jeden kus R1T zatiaľ nemá nového majiteľa. Krátko po tom, ako sa tak stane, má na scénu prísť aj SUV s názvom Rivian R1S.
Tim Cook, šéf Apple, má čo oslavovať. 10 rokov vedenia a hodnota firmy dva a pol bilióna
Dve továrne
Rivian sa namiesto budovania vlastnej továrne pustila do prerábania už existujúcej v štáte Illinois, ktorú predtým využívala automobilka Mitsubishi a v spolupráci s Chryslerom tu vznikal model Eclipse. Mitsubishi opustila oblasť miest Bloomington a Normal v roku 2015 a o dva roky neskôr ju nahradila Rivian.
Teraz firma hovorí o vôli postaviť od základov aj druhú továreň. Pod názvom Project Tera sa pre ňu momentálne hľadá vhodné umiestnenie a pravdepodobne pôjde o mesto Fort Worth v Texase. Okrem elektrických vozidiel sa tu majú vyrábať aj batérie na ich pohon, čo ovplyvní cenu a veľkosť továrne.
Humanoidný robot Tesla Bot bude prakticky dvojnohé a trochu strašidelné auto Tesla
Zakladateľ a generálny riaditeľ Rivian R.J. Scaringe poslal nedávno svojim zákazníkom list, v ktorom sľubuje, že sa dodávky modelu R1S začnú už v tomto septembri.
Ako do toho zapadá Elon Musk
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?