Dôvodom je chýbajúci národný roaming, teda prenájom siete od konkurenčných spoločností tam, kde Swan zatiaľ nemá pokrytie. Ostatní operátori majú od Regulačného regulátora povinnosť prenajať svoje siete, aby nový hráč mohol od začiatku ponúkať svoje služby plnohodnotne. To, samozrejme, firmu aj niečo stojí.

Swan sa na národnom roamingu s ostatnými stále nedohodol. Tvrdí, že preto, lebo konkurencia ho chce odstaviť. Ostatní operátori majú iný pohľad. Swan sa podľa nich veľmi neunúval dohodnúť sa na podmienkach prenájmu.

Súdy a trestné oznámenie

Spor o národný roaming sa vyostril najmä medzi Swanom a Orangeom. Oranžový operátor posunul celú vec na súd, pred ktorým argumentoval tým, že na splnenie svojej povinnosti nie je dostatočne pripravený a poskytnutie siete Swanu môže tú jeho vlastnú preťažiť.

Vyhnúť by sa údajnému kolapsu siete mohol len vtedy, ak by masovo investoval do technických opatrení, ktoré budú stáť najmenej 1,6 milióna eur, uvádza v odôvodnení pre súd Orange. Konal aj z dôvodov strachu o vlastnú investíciu.

„Národný roaming znamená dodatočnú kapacitu v sieti a teda značné investície. Chceme mať istotu, že tieto investície nebudú zmarené či už tým, že súd preukáže, že Swan nemá na národný roaming nárok, lebo si svoje povinnosti nesplnil, alebo tým, ze Swan nebude mať záujem investovať do rozvoja vlastnej siete a pôsobiť ako štandardný operátor za podmienok, za ktorých získal licenciu,“ reagovala pre TREND.sk hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová. 

Tieto obavy má Orange z dvoch dôvodov:

  • Swan nespustil komerčnú prevádzku do šiestich mesiacov od získania licencie
  • Podľa Orangeu odmieta zverejniť konkrétne informácie o tom, akým spôsobom splnila svoju povinnosť týkajúcu sa minimálneho pokrytia populácie vlastnou sietou, teda 20 percent obyvateľstva.

Bratislavský okresný súd 23. februára Orangeu nakoniec vyhovel po troch týždňoch od podania návrhu a vydal predbežné opatrenie, podľa ktorého Orange nemusí poskytnúť Swanu vlastnú sieť.

Swan sa proti predbežnému opatreniu súdu v prípade Orange už stihol odvolať a rovnako celú vec posunul na súd. Podal tiež formálne predbežné opatrenie „na neznámeho páchateľa“.

„Podali sme trestné oznámenie, pretože máme podozrenie z podvodného správania spôsobu získania licencie. Náš konkurent, ktorý sa zúčastnil aukcie, prevzal na seba záväzok poskytnúť národný roaming. Napriek splneniu všetkých podmienok ju nesplnil. Naopak deklaroval, že na splnenie svojej povinnosti nie je dostatočne pripravený. To znamená 18 mesiacov od vtedy, ako sa do akcie prihlásil. Myslíme si, že nemal v úmysle splniť túto povinnosť,“ povedal šéf pre stratégiu a rozvoj Swanu Martin Mosný.

Podľa neho Orange túto povinnosť deklaroval čestným prehlásením, že splní všetky podmienky, ktoré sú s licenciou spojené.

„V skutočnosti operátor, ktorý povedal, že nám nie je schopný poskytnúť tieto služby a dal to dokonca vo svojom písomnom podaní na súd, tak sa usvedčil z toho, za čo by mu mal regulačný úrad odobrať licenciu, že nenaplnil podmienky výberového konania, ktorého sa zúčastnil a frekvencie, ktoré získal, získal podvodným spôsobom," tvrdí predseda predstavenstva Swanu Juraj Ondriš.

Orange má na celú vec odlišný pohľad a tvrdí, že predbežné opatrenie je len dočasne pozastaviť povinnosť na národný roaming, až „kým nezávislá tretia strana potvrdí, že si Swan splnil všetky povinnosti, ktoré mu vyplývajú z licencie". 

Spor medzi operátormi preto už rieši aj regulátor, ktorý začal ústne pojednávanie v utorok tento týždeň. V spore by mal rozhodnúť do 25. marca.

„V súčasnosti prebiehajú procesné úkony pred vydaním rozhodnutia o spore medzi operátormi týkajúceho sa národného roamingu. Regulačný úrad včera (pozn. red.: v stredu 11.3.2015) doručil všetkým štyrom operátorom (účastníkom konania) výzvu. Pred vydaním rozhodnutia nemôžeme hovoriť, ako rozhodneme,“ potvrdil pre TREND.sk hovorca Regulačného úradu Roman Vavro. Operátori majú päť pracovných dní, aby sa vyjadrili k podkladom, na základe ktorých sa úrad rozhodnutia.

Swan má podľa O2 klamať

Jednou z povinností Swanu vyplývajúcich z výhry 4G frekvencií bolo, že pokryje 20 percent obyvateľstva. Túto podmienku najmladší operátor splnil aj bez národného roamingu už v januári, čo potvrdili aj merania regulátora Úradu pre reguláciu elektronických komunikácii a poštových služieb.

Orange tvrdí, že aj napriek tomu, že bolo vydané predbežné rozhodnutie, bude so Swanom rokovať. Rokovania s Telekomom a O2 o poskytnutí siete podľa Swanu naďalej prebiehajú.

Keďže si operátori uvedomujú, že prichádza konkurencia, stále nie je vylúčené, že Telekom a O2 sa inšpirujú riešením Orange. „Ďakujeme za možnosť vyjadriť sa, rozhodli sme sa ju nevyužiť,“ reagoval hovorca Telekomu Martin Vidan na otázku, či uvažujú nad podnetom na súd ako Orange.

O2 naopak tvrdí, že Swan zavádza a sťažuje sa na spoluprácu. „Swan klame. Prvé oficiálne stretnutie k národnému roamingu sa uskutočnilo v apríli 2014. Od októbra minulého roka do februára 2015 sa s nami adept na štvrtého operátora nestretol,“ povedal pre TREND.sk hovorca O2 René Parák.

Ako dodal, „len predminulý týždeň sme dostali od Swanu technologické parametre a odpovede aspoň na časť otázok, ktoré od nich už niekoľko mesiacov žiadame. Oceňujeme, že po mediálnych útokoch sa konečne uskutočnilo prvé konštruktívne stretnutie. Odvtedy sa s nami však opäť nikto nestretol a ani nám nepotvrdili zápis z predchádzajúceho stretnutia. Podľa našich informácií žiadny súd nedal za pravdu Swanu. Jediné vyjadrenie súdu, ktoré poznáme, je proti spoločnosti Swan.“

Biznis so štátnou poštou

Swan dokázal spustiť 4G služby aj vo vlastnej réžii, predstavil ich práve vo štvrtok, hoci iba ako internetovú verziu bez možnosti telefonovať.

Do poskytnutia celoplošnej hlasovej služby tlačí Swan predovšetkým dohodnutý biznis so štátnou Slovenskou poštou. S poštou podpísali memorandum, v ktorom sa dohodli na majetkovom vstupe do dcérskej spoločnosti Swan Mobile. Zo spolupráce má vzniknúť spoločný podnik pod názvom Poštatel.

Pošta má opciu na majetkový vstup do Swan Mobile a teda aj zásadnú podmienku: Swan musí dokázať, že je plnohodnotný operátor – teda bude môcť poskytovať aj služby volania a prenosu dát. Cieľom je, aby Poštatel poskytoval komplexné služby ako klasickí operátori.

„Poštové produkty nemôžeme postaviť len na dátach. Čisto dátový produkt je možný len na špecifické použitia. To boli aj vyjadrenia pošty, že nie sme plnohodnotní, pretože čakajú, aby sme dodali tie produkty, ktoré očakávajú. Ich motiváciou do mobilného operátora nie je to, že by ho chceli vlastniť, ale vedeli prostredníctvom vlastnej siete predávať určité typy produktov. Samozrejme, ak ich nebudeme vedieť pre nich pripraviť, spolupráca stráca zmysel,“ povedal generálny riaditeľ štvrtého operátora Miroslav Strečanský.

S poštou si vypracovali aj biznis plán, teda mobilné produkty pre široké masy. Cieľom Poštatelu je získať vyše 10-percentný podiel na trhu, čo je pol milióna zákazníkov. Pošta už deklarovala, že ochotná na Swan počkať do apríla, čo potvrdila pre denník Sme. Ponuku v sieťach jednotlivých pôst by chceli mať už na jeseň, aby stihli vianočné obdobie. 

„Jedným z kľúčových momentov bude aj rozhodnutie Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií o splnení jednotlivých bodov pridelenej licencie a tiež, či bude mať pripravenú telekomunikačnú mobilnú sieť s celoslovenským pokrytím,“ povedala pre TREND.sk hovorkyňa pošty Andrea Pivarčiová. Pre Swan tak nič nie je stratené. 

Okrem Poštatelu bude Swan prevádzkovať služby naďalej aj pod vlastným brandom. Pod jeho hlavičkou bude predávať už len špecializované produkty ako dátové služby či špecializované aplikácie.