Najočakávanejšia udalosť roka v hernom biznise (výstava E3 v Los Angeles - prečítajte si súhrn noviniek) sa skončila. Aký je celkový dojem? Bez ohľadu na to, že Nintendo nevie poriadne uchopiť cieľovú skupinu a možnosti Wii U a že Sony aj Microsoft sa na nové konzoly vykašlali, v ponímaní návštevníkov - a hernej komunity ako takej - musí rezonovať jedna otázka: Kde sú nové hry?

Nejde o tuctové pokračovania, kde sa za hlavný názov zložený z dvoch či troch slov už desať alebo aj dvadsať rokov sypú nové číslovky alebo podnázvy. Ide o skutočne nové svety, zážitky a hrdinov. Z tlačoviek kľúčových hráčov videoherného biznisu prýšti neistota, vyplývajúca z končiaceho životného cyklu konzol. V čase krízy, klesajúcich výnosov a nástupu casual hrania z App Storu či Android Marketu je náročné staviť na novú značku. No dokedy tento prístup vydrží? A najmä, môže sa preniesť firmy do novej generácie konzol?

Rovnaký názov, iná hra

Existujú výnimky, keď tvorcovia dokážu v sérii vytvoriť skutočne odlišný diel a priniesť niečo nové. Napríklad vlaňajší Skyrim alebo Batman: Arkham City boli kvalitné hry, hoci nie prvé v poradí. Mali dostatočne zaujímavé svety a dokázali osloviť hráča sviežou náplňou.

Prečo sa herné firmy boja nových značiek

Ďalším trendom je reštart sérií, toľko populárny z filmového biznisu. Na budúci rok sa prejaví naplno – v prvom polroku príde Devil May Cry a Tomb Raider. Sériu to môže oživiť, dokonca z nej urobiť úplne iný zážitok, ktorý s pôvodnou hrou zdieľa akurát spoločného hrdinu a názov. Autori by mohli pokojne hru vydať pod iným názvom a nič by sa nestalo, akurát by stratili punc známeho brandu.

Pasca zvaná Super Mario

To je problém niektorých súčasných ohlásení. Pri novom Call of Duty prakticky všetci vedia, o čo ide a len zo zvyku sa tipuje, ktorá metropola bude v E3 traileri na tlačovke zničená. Halo je dobrá séria, no po uzavretí a piatich hrách je otázne, čo prinesie nové. Iste, Microsoft do nej leje obrovské peniaze a 343 Industries je štúdio zložené zo samých odborníkov a keďže sériu zrazu robia iní ľudia, môže získať veľa. Ale bude to stačiť? Prečo má Microsoft strach vyjsť z tieňa Gears-Halo-Forza-Fable a ukázať, že teraz môže 67 miliónom majiteľom Xboxu 360 predviesť čosi viac?

Nintendo nie je na tom v súčasnosti o nič lepšie. Akoby zo všetkých sérií, ktoré má (Metroid, Zelda, Kirby, Donkey Kong, Mario...) vytiahol v čase núdze iba toho Maria. Britskí komentátori na Eurogameri trefne zhodnotili, že z Maria, ktorý kedysi prišiel na platformu raz za pár rokov, sa začína stávať každoročná udalosť ako Call of Duty. Výsledný pocit zo série je, že má stále kopu nápadov, ale servírujú sa príliš rýchlo a môžu zovšednieť. Reakcia na New Super Mario Bros. U nemohla byť preto nadšená – veď to isté prišlo na Wii pred tromi rokmi a medzitým sme hrali dve ďalšie Mario hry.

Prečo sa herné firmy boja nových značiek

Zdroj: Nintendo

Dôvody na opakovanie sérií sa nájdu vždy. Nintendo potrebuje Maria, keď sa nepredáva 3DS či treba posilniť premiéru novej konzoly. Microsoft chce ďalšie Halo alebo Gears, lebo sa zrazu predĺžil životný cyklus konzoly. Tak sa z typických trilógií stávajú štvor- či päťdielne série a vznikajú prológy.

Neskôr, neskôr, len nie dnes

Herný biznis má podivné pravidlo, že nové značky uvádza zväčša pri premiére nových konzol. Zrejme je to psychologická črta, pretože zákazníci sú potom donútení kúpiť si k novej konzole aj hry, ktoré by si bežne nebrali – siahli by po známom brande a nie po niečom neznámom. Ale keď investujú do novej konzoly a chcú hrať, dajú šancu aj novému titulu. Osvedčené značky prídu v druhom či treťom roku životného cyklu a presvedčia ku kúpe aj masy, nielen skupinu early adopterov.

Na mieste je otázka prečo. Štart nového systému značí potenciálne predaje v státisícoch, maximálne jeden-dva milióny, zatiaľ čo v súčasnosti máme existuje veľká základňa majiteľov konzol: 96 miliónov Wii, 67 miliónov X360, 65 miliónov PS3 – to je 228 miliónov konzol, pre ktoré sa oplatí urobiť hru. A ak by si ju kúpil iba každý päťdesiaty hráč, môže predať solídnych 4,5 milióna kópií. Ak každý tridsiaty, tak sedem a pol milióna. Nie je to z biznis hľadiska lepšia propozícia oproti vydaniu na novej konzole?

Lenže distribútori sú tvrdohlaví a stále vsádzajú na starú taktiku. EA síce sľubuje, že na nové konzoly chystá tri až päť nových značiek, no neukáže ich už teraz a servíruje viac-menej staré známe hry. Need for Speed: Most Wanted má dokonca rovnaký názov ako pred siedmimi rokmi! Dead Space 3 vyzerá dobre, ale viac pripomína inú sériu. A čo odlíši Crysis 3 od druhého dielu? Kde sú časy rokov 2008-9, keď prišiel Spore, Mirror’s Edge, Dragon Age a prvý Dead Space? Prečo nevydať na súčasné konzoly prvý diel série a pokračovať na novej generácii ako Sony s God of War či Genji?

Aj dlhoročný čakateľ na nové systémy UbiSoft kapituloval a tlačovú konferenciu zaklincoval novým svetom Watch Dogs – a vyslúžil si najpozitívnejšie reakcie, o čom svedčí, že hráči nové tituly chcú. Aj Assassin’s Creed III pripomínal viac novú hru ako vyčerpaného pokračovateľa päťdielnej série.

Prečo sa herné firmy boja nových značiek

Zdroj: Ubisoft

S odstupom času a pohľadom na E3 tak možno konštatovať, že volanie po nových hrách pochopili iba dve firmy: UbiSoft a Sony, ktorá svoju tlačovú konferenciu začínala úplne novým titulom Beyond: Two Souls a končila surovou akčnou hrou The Last of Us. Iste, má v talóne nové diely sérií Sly Racoon, Ratchet & Clank, Sports Champions, ale na čo ich prezentovať vo vzácnej 90-minútovke pred celým svetom? Herný biznis potrebuje ísť vpred a na to potrebuje nové značky – aspoň niektoré firmy ako Sony to stále chápu.

Foto na titulke - Flickr.com // Foto v článku - Warner Bros Interactive, Nintendo, Ubisoft