Adient, najväčší dodávateľ automobilových sedadiel na svete, predstavil v Detroite na North American International Auto Show svoju víziu o interiéri autonómnych vozidiel. Andreas Maashoff, riaditeľ pre priemyselný dizajn a výskum v Adiente, hovoril o koncepte aj slovenskému publiku na konferencii Newmatec.

Ste najväčším dodávateľom automobilových sedadiel, čo sa na nich zmenilo najviac za posledných 20 rokov?
Sú omnoho komplikovanejšie. Tiež sú ľahšie a kombinujú estetický dizajn s mnohými funkciami. Popri tom za posledných dvadsať rokov dramaticky narástli požiadavky na bezpečnosť. Ak si vezmete aké sily, pôsobiace v rôznych uhloch, musí sedadlo vydržať pri rôznych scenároch potenciálnej havárie, možno povedať že ide o jeden z kľúčových bezpečnostných prvkov v aute. Úloha inžinierov je, aby to fungovalo.

Aké najvýznamnejšie zmeny to prinieslo do dizajnu sedadiel?
Z môjho pohľadu priemyselného dizajnéra ich najviac zmenili práve dodatočné funkcie. Pred pár desaťročiami to bola kovová kostra, pena, poťah, sklápanie, nastavovanie výšky a hlavová opierka. V súčasných autách majú sedačky okrem moderných materiálov a dizajnu nastavovanie vo všetkých možných smeroch, krížové a ďalšie opierky, masážne funkcie, vyhrievanie, chladenie a ďalšie elektrické funkcie. Všetky časti sedadla možno elektricky nastaviť 22 rôznymi spôsobmi a zákazníci očakávajú, čo nové im ponúkneme.

Pozrite si víziu auta bez volantu

Rôznia sa očakávania zákazníkov naprieč kontinentami?
Ľudia v rôznych regiónoch majú voči autu odlišné očakávania. Rozdiely sú vo výbere poťahov, funkciách a komforte. Napríklad v Nemecku idú na odbyt pevnejšie štruktúrované látky, francúzski zákazníci, iné európske krajiny, ale aj Kórea či Čína v Ázii si pýtajú jemnejšie.

Aké megatrendy vidíte v automobilovom priemysle, zvlášť pre interiéry a sedadlové systémy?
Adient vidí štyri základné skupiny trendov. Prvá je autonómne riadenie a elektromobily, druhou je zdieľanie jázd. Tretia je postupujúca individualizácia a personalizácia a štvrtým trendom je ekológia, napríklad v podobe využitia nízkohmotnostných štruktúr a materiálov. A všetky spolu súvisia. Napríklad, keďže v elektromobile pribudli ťažké batérie, je nutné ušetriť hmotnosť na iných častiach vozidla. Nechávame tieto témy takpovediac povariť spolu, aby z nich vznikli dôležité prvky pre náš biznis.

Autonómne riadenie je atraktívna téma, v čom budú tieto autá iné?
Zmení to niektoré paradigmy v našom biznise. Dnes sa do áut montujú autonómne funkcie druhej úrovne, občas tretej. To znamená, že auto poskytuje autonómnu podporu vodičovi ako udržiavanie jazdného pruhu, brzdenie a ďalšie, no stále nesmie dať ruky z volantu. Na tretej úrovni už auto dokáže jazdiť samostatne, no bude vyzerať ako terajšie autá, vodič bude sedieť za volantom, pripravený prevziať kontrolu. To zaujímavé prichádza na štvrtej úrovni, keď bude východiskový mód autonómny a človek bude šoférovať, len ak bude chcieť. To úplne zmení usporiadanie interiéru. Teraz je v aute vodič, ktorý šoféruje, niekto vedľa neho a za ním. Ak nebude potrebné, aby vodič šoféroval, po prvé to zníži možnosť nehody, čo samotné ovplyvní dizajn. Okrem toho bude možné zmeniť základný spôsob využitia interiéru. Napríklad bude možné využiť ho bez obmedzení ako mobilnú kanceláriu alebo na stretnutie. Samozrejme, na to bude nevyhnutné vykonať viaceré zmeny v usporiadaní a zariadení interiéru. Auto sa zmení na pohodlný koč, ktorý sa bude sám šoférovať.

Pozrite si víziu auta bez volantu

Adient predstavil koncept AI17, modul pre autonómne autá tretej úrovne. Ako bude fungovať?
Auto už nebude musieť mať fixný volant, môže sa odsunúť, auto bude jazdiť autonómne no stále bude vyzerať pomerne konvenčne. Sedadlo sa bude môcť vytáčať do vonkajšej alebo vnútornej strany, čo zvýši komfort nielen pre nastupovanie a vystupovanie, ale aj pre komunikáciu. Ide o pootočenie o zhruba pätnásť stupňov do oboch smerov. To sa nemusí zdať byť veľa, ale určite to zvýši pohodlie pri rozhovore. Popri tom skúmame iné komfortné funkcie, napríklad ako zmeniť pozíciu častí sedačky tak, aby uľavili záťaži na chrbát, no zároveň, aby mohol vodič jediným stlačením tlačidla dostať sedadlo do pozície, keď môže riadiť.

Ako sa na tomto vývoji zúčastňuje technologické centrum Adient v Trenčíne?
Hrá kľúčovú úlohu v globálnej vývojovej sieti Adientu vďaka kompetenciám v dizajne produktu, simuláciách, výrobe prototypov a testovaní a vďaka viacerým globálnym kompetenčným centrám, ktoré takisto sídlia v Trenčíne. Tým pádom možno povedať, že v Trenčíne sedí významná časť vývojových kapacít Adientu. To, čo funguje sú mnohé cezhraničné interakcie s centrálou v Burscheide. Je pomerne veľa vývojových programov, ktoré pre zákazníkov vedú priamo ľudia z Trenčína. V tomto roku plánuje Adient ešte rozšíriť kompetencie a kapacity trenčianskeho technologického centra a otvoriť viac než stovku nových pozícií, aby podporil činnosť tamojšieho 400-členného tímu produktového vývoja.