Počet finalistov je jednou z noviniek aktuálneho ročníka StartupAwards.SK. V minulosti vo finále súťažilo dvanásť projektov rozdelených do štyroch kategórií. Po novom je ich menej a všetci sú „v jednom vreci“.
Nižší počet finalistov podľa organizátorov súťaže, spoločnosti Neulogy, nesúvisí s tým, že na Slovensku je problém nájsť viac kvalitných start-upov. Spoluzakladateľ súťaže Jaroslav Ľupták hovorí, že zmena formátu sútaže súvisí skôr so zmenami dramaturgie celého podujatia: „Naším zámerom je dať na pódiu viac priestoru tým najlepším.“
Podľa J. Ľuptáka počet prihlásených projektov, ako aj ich kvalita každoročne narastá. „To je napokon aj spätná väzba od zahraničných investorov, ktorí sa už pár rokov zúčastňujú na bootcampe či na samotnom finále,“ dodáva.
Kto sa teda bude o priazeň finálovej poroty uchádzať tento rok?
Finalistov StartupAwards.SK vybrali na konci sústredenia, Bootcampu Zdroj: StartupAwards.SK
Finalisti StartupAwars.SK 2017 (v abecednom poradí):
Kontentino
Matsuko
Minty
Neseda
Netcore (Unimus)
Poetic Studio (Sacred Fire)
SaftraPhotonics
Virtual Medicine
Kontentino
Tento start-up pomáha fejsbúkovať profíkom. Kontentino je webová aplikácia, ktorá zjednodušuje tvorbu príspevkov na sociálnych sieťach. A to pre firmy a hlavne pre agentúry, ktoré robia sociálnu komunikáciu pre svojich klientov.
Kontentino vznikol ako spin-off digitálnej reklamnej agentúry Triad. Tvorí ho sedem ľudí, medzi inými výkonný riaditeľ Bohumil Pokštefl, technický riaditeľ Ivan Hanák a Juraj Zamborský, ktorý sa stará o predaj a zákaznícku podporu.
Zdroj: Milan David
Matsuko
Kreatívne technologické štúdio už vlastne nie je celkom start-up, lebo funguje od roku 2010, keď vzniklo s myšlienkou „oživovať 3D postavy v pokročilej rozšírenej realite“.
Tím Matsuka vedie Matúš Kirchmayer, ktorý má 15-ročné skúsenosti s vývojom videohier. Podieľal sa na tvorbe viacerých AAA titulov, vrátane sérií Assassin’s Creed a Far Cry.
Know-how z videohier využíva Matsuko v komerčných a vzdelávacích aplikáciách. Firma vyvíja virtuálnych robotov s holografickými telami, takzvaných smart spoločníkov, ktorí môžu fungovať ako predavači, recepční alebo sprievodcovia v múzeách.
Matsuko: Smart spoločníci v pokročilej rozšírenej realite Zdroj: Matsuko
Minty
Minty je prezentačná a predajná platforma spájajúca profesionálnych ilustrátorov a fanúšikov umenia, ktorí si ich diela chcú kúpiť. Umelcom umožňuje predstaviť svoje portfólio a ponúknuť ho na predaj, kým kupujúci cez Minty môžu zadať aj objednávku na vytvorenie diela „na mieru“.
Firmu založili Andrej Kiszling a Petra Kemková, niekdajší art directori a cofounderi vydavateľstva Owl Agency. Reagovali na rastúce požiadavky ilustrátorov po profesionálnych službách.
Minty má za sebou stáž v Next Media Acceleratore v nemeckom Hamburgu, ktorý sa špecializuje na start-upy zamerané na médiá. Jeho investorom je spoločnosť Neulogy Ventures.
Neseda
Neseda je spoločný projekt Vlada Zlatoša a investora Michala Trubana. Mimochodom, Michal Truban mal v minulých ročníkoch už dva svoje projekty, InHiro a NiceReply.
Produktom Nesedy je špeciálna ergonomická stolička, ponúkajúca päť až šesť polôh sedenia, v ktorých môžete pracovať. S jej vývojom pomáhali dizajnéri zo štúdia Werkemotion.
Autori ju prezentujú ako kombináciu funkčného dizajnu, kvalitných materiálov a prémiového spracovania.
S nápadom prišiel Vlado Zlatoš pred dvoma rokmi v júli. Tento rok v máji bol spustený predpredaj stoličiek, pričom k prvým majiteľom sa mali dostať v letných mesiacoch.
Ergonomická stolička Neseda Zdroj: Neseda
Netcore (Unimus)
Unimus je riešenie na zálohovanie a manažment sieťových zariadení. Administrátorom sietí poskytuje nástroje na monitoring krízových situácií a následné obnovenie zdrojov (disaster recovery). Dáva im tiež prehľad o konfigurácii zariadení a vykonaných zmenách.
Poetic Studio (Sacred Fire)
Podobne ako Matsuko aj Poetic Studio je tím špecialistov z videoherného prostredia. Poetic však do StartupAwards.SK ide s novým formátom príbehových hier, ktorý je podľa neho vhodný na adaptáciu populárnych filmov, kníh a seriálov, aj tých, ktoré neboli v hrách nikdy stvárnené.
Tento interaktívny formát teraz predstavujú prostredníctvom pôvodnej RPG hry Sacred Fire. Podľa autorov ide o hru, v ktorej „vaša ľudskosť a emócie sú základom boja za prežitie a vnútornú slobodu“.
Najdôležitejšími inováciami nového herného formátu majú byť pokročilá psychológia postáv a riešenie vnútorných konfliktov. Autori Sacred Fire tvrdia, že sú to zároveň kľúčové prvky každého dobrého príbehu, ktoré doteraz vo videohrách chýbali.
Sacred Fire vyvíjajú pre platformu PC a konzoly, do predaja by hra mala prísť v nasledujúcom roku. Neskôr predstavia aj verziu pre mobilné zariadenia.
SaftraPhotonics
SaftraPhotonics vznikol v roku 2014 ako high-tech spin-off košickej Univerzity Pavla Jozefa Šafárika. Tím okolo profesora Pavla Miškovského sa zaoberá vývojom v oblasti fotoniky a biomedicíny.
Virtual Medicine
Start-up Tomáša Brngála a Miloša Svrčeka sa snaží inovovať štúdium medicíny pomocou VR/AR technológie. Pracuje na aplikácii Human Anatomy VR, ktorá má slúžiť ako katalóg ľudského tela vo virtuálnej realite.
Nápad rozvíjajú v kooperácii s prevádzkovateľom siete nemocníc Svet Zdravia, ktorý je zároveň strategickým investorom start-upu.
Vďaka tomuto partnerstvu od neho získali nielen finančnú injekciu, ale aj prístup k jeho lekárom-špecialistom a ďalším zdrojom. Môžu takto napríklad získavať anonymizované CT a MRI skeny na spresňovanie VR modelov.
Slováci z Virtual Medicine sa pozerajú na štúdium a liečbu ľudského tela inou optikou Zdroj: Virtual Medicine archív
Čo bude ďalej?
Osmička finalistov má teraz necelý mesiac na doladenie prezentácie. Záverečný súboj sa uskutoční prvého decembra v Slovenskom národnom divadle v Bratislave. Okrem najlepšieho start-upu ocenia aj najperspektívnejší rastúci projekt, scale-up. Ten vzíde z nominácií odbornej verejnosti.
Súčasťou podujatí okolo start-upovej súťaže je tento rok aj nová konferencia FutureNow. V troch tématických okruhoch vystúpia spíkri, ktorí budú hovoriť o riešeniach v oblasti internetu, mobility a vládnutia.