Len respondenti prieskumu KPMG Startup Ecosystem Survey 2016 majú na tento rok pripravených viac než 30 miliónov eur. Manažér auditu KPMG Marek Masaryk dodáva, že celkovo môže byť pre nové projekty na Slovensku od investorov k dispozícii až sto miliónov eur.
Respondenti prieskumu KPMG, ako Neulogy Ventures, LRJ Capital, Pioneers Ventures alebo Credo Ventures v uplynulom roku investovali do šesťdesiatich slovenských start-upov. Dve pätiny investorov vložili do podporených projektov dohromady už viac než jeden milión eur.
M. Masaryk hodnotí dostupnosť financií slovami, že situácia je pre start-upy viac než priaznivá. „Peňazí je viac ako start-upov,“ hovorí s nadsázkou.
Na druhej strane, z prieskumu KPMG vyplýva aj to, že start-upisti často podnikajú v inej oblasti, než by to investori radi videli. V trojici sektorov, ktoréich najviac zaujímajú - fintech, kyberbezpečnosť a podnikový softvér - sa start-upy vyskytujú pomerne zriedkavo. Významnejší prienik je len v sektore spotrebiteľských služieb.
Analytici KPMG konštatujú, že každý start-up pôsobiaci v odvetví, ktoré investorov až tak nezaujíma, by sa mal zamyslieť nad tým, prečo je to tak. „Existuje riziko, že start-upy vyvíjajú produkty a služby, ktoré nemajú komerčný potenciál alebo potenciál rastu,“ dodávajú.
Sektorálne záujmy nie sú vždy zosúladené | ||
Sektor | % investorov, ktorých zaujíma | % start-upov, ktoré v ňom pôsobí |
Fintech | 75 | 7 |
Kyberbezpečnosť | 63 | 5 |
Podnikový softvér | 63 | 4 |
Služby pre spotrebiteľov | 50 | 12 |
Cleantech/Life Sciences | 25 | 2 |
Telekomunikácie | 25 | 4 |
Hardvér | 25 | 18 |
Služby pre biznis | 25 | 23 |
Eventech | 19 | 2 |
Výroba | 13 | 4 |
PRAMEŇ: KPMG Startup Ecosystem Survey Slovakia 2016 |
Naopak, investorom podľa prieskumu konzultačky neprekáža, že slovenské start-upy sú v počiatočných štádiách životného cyklu. Štyri z desiatich slovenských start-upov sú v etape vyvinutého prototypu alebo betaverzie služby. Čo je zároveň štádium, ktoré investorov najviac láka (75 percent). Hoci rovnako radi investujú do projektov, ktoré majú tržby z predaja - čo je dôkaz, že produkt alebo služba si vie nájsť zákazníka.
Zhoda panuje aj v tom, čo sú hlavné faktory, podmieňujúce úspech nového projektu. Tak start-upisti ako aj investori si myslia, že najdôležitejšie je vytvoriť špičkový tím. V top trojke je ďalej získanie peňazí na rozvoj a expanzia na medzinárodné trhy.
Práve tlak na cezhraničné pôsobenie je niečo, v čom sa slovenské start-upy odlišujú od kolegov v Česku či Rakúsku (nehovoriac o USA). „Slovenské start-upy majú malý domáci trh, takže aby rástli, potrebujú veľmi rýchlo vstupovať na zahraničné trhy,“ mieni partner KPMG Kenneth Ryan.