Na momentálnej premene filmového priemyslu získavajú najmä dve skupiny ľudí: diváci a tvorcovia spolu s hercami. Tí prví dostávajú až domov čoraz lepšie výtvory z dielní najslávnejších filmárov. Tí druhí potom zarábajú stovky miliónov dolárov.
Doba pandemická urýchlila nejednu spoločenskú a biznisovú transformáciu. Svet práce sa mení na nepoznanie, porada cez Teams umožnila ľuďom pracovať doslova odkiaľkoľvek. Zmenili sa aj spoločenské konvencie. Nedávno mi jedna známa rozprávala, ako trávila Vianoce so svojou rodinou: „Pre neskoro odoslaný výsledok testu na covid, ktorý bol pozitívny, sme sa zrazu ja aj rodičia ocitli v karanténe. Nechceli sme babičku ohroziť, a tak sme si na jej miesto pri stole dali tablet prenášajúci obraz babičky, ktorá sa snímala na druhý tablet.“
Šanca pre štúdiá
Čo by ešte v roku 2019 pôsobilo ako sci-fi, stalo sa počas dvanástich mesiacov realitou. Podobne paradigmatická zmena prebieha na poli audiovizuálnej zábavy. A tablet v tom napokon tiež hrá veľkú rolu. Práve cez tablet, mobil, prípadne cez monitor počítača či projektor veľká časť z nás za posledné takmer dva roky videla väčšinu filmov a seriálov. Kiná boli zatvorené. Svojej šance sa chopili streamovacie služby na čele s Netflixom a Disney+, ktoré uviedli ohromné množstvo premiér a tento segment prilákal desiatky miliónov nových zákazníkov po celom svete.
Zároveň vznikol celý rad nových podobných služieb, pričom v tejto chvíli možno povedať, že popri Net-flixe, Amazon Prime Videu a Apple TV + má svoju vlastnú videotéku už takmer každé z hlavných hollywoodskych štúdií. Teda Disney + (pre zlúčené spoločnosti Walt Disney a 21st Century Fox), Paramount + (Paramount), Peacock (Universal), HBO Max (Warner Bros.). Jediné, ktoré zatiaľ stojí tak trochu mimo hlavného prúdu, je Sony. To má však výhodu v platforme Playstation.
Nová doba, nová distribúcia
Zmenená audiovizuálna platforma so sebou nesie veľké množstvo inovácií. Tou najzjavnejšou je nová forma distribučných stratégií, ktoré si jednotliví producenti vyberú. Bude sa daný film vysielať výlučne na mojej streamovacej službe alebo ju poskytnem ďalším? Pustím film do kina? Pustím ho do kina zároveň s vlastnou videotékou? Dám ho na videotéku bez ďalšieho poplatku alebo za jednorazový poplatok nad rámec predplatného?
Pri seriáloch sú to podobné otázky. Zverejním novú sériu naraz? Alebo po jednotlivých dieloch po týž-dni? Poskytnem seriál ďalším hráčom, trebárs lokálnym televíziám?
Inovovaná distribúcia sa v poslednej dekáde stala alfou a omegou zábavného priemyslu, ktorý sa snažil čeliť útoku pirátov. A na rastúcich ziskoch štúdií vidieť, že sa tieto nájazdy podarilo odvrátiť. A teraz je už teda možné začať sa sústrediť aj na to, čo vlastne streamovacie služby budú svojim zákazníkom ponúkať. A tak sa jednotliví producenti začali viac zameriavať na inováciu obsahu.
Atraktívne Česko a Slovensko
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?