Zníženie byrokracie a šetrenie času občanov má priniesť projekt elektronizácie služieb matriky, ktorú rozbieha Ministerstvo vnútra (MV) SR. Jeho cieľom je zrýchlenie, zjednodušenie a zefektívnenie komunikácie občanov s úradmi. Informáciu o narodení, úmrtí, alebo o uzavretí manželstva budú môcť občania poskytnúť alebo získať elektronicky. MV SR o spustení projektu, ktorý sa má dokončiť v marci roku 2014, informovalo v tlačovej správe.
Dodávateľom projektu v hodnote troch miliónov eur je spoločnosť Ditec. Tá podľa ministerstva zvíťazila vo verejnom obstarávaní, ktorého súčasťou bola elektronická aukcia s dvojicou uchádzačov. Tri štvrtiny nákladov projektu pokryjú eurofondy, zvyšok pôjde zo štátneho rozpočtu. Zmluvu s Ditecom uzavrelo MV SR 3. apríla 2012.
V rámci projektu vznikne centrálna databáza matričných udalostí, ktorá bude previazaná s Registrom fyzických osôb. V tejto databáze budú evidované údaje o fyzických osobách spojené s matričnými udalosťami zaznamenanými v knihách manželstiev, narodení a úmrtí.
Postupne sa do informačného systému pripoja všetky matriky na Slovensku. To podľa MV SR umožní občanom požiadať o výpis z matričnej knihy kdekoľvek na Slovensku, nielen v mieste uzavretia manželstva, respektíve narodenia dieťaťa, či úmrtia osoby. Rovnako budú môcť občania poskytnúť informácie o matričných udalostiach kdekoľvek na Slovensku.
Získavať alebo poskytovať informácie budú môcť občania nielen osobne, ale aj elektronicky prostredníctvom internetu mimo úradných hodín. Získané informácie budú pre občanov, štátne orgány, alebo obce použiteľné aj na právne úkony.
Foto na titulke - MV SR