Úmyslom Mercedesu je produkovať elektrické vozidlá so spotrebou nižšou ako 10 kWh elektrickej energie na 100 km. To by znamenalo približne trojnásobne vyššiu efektivitu v porovnaní s aktuálnymi priemernými elektromobilmi.
Testovacia jazda prototypu Vision EQXX z nemeckého Sindelfingenu na francúzske Azúrové pobrežie dopadla výborne. Ide o model, ktorý mal na jedno nabitie najazdiť čo najdlhšiu vzdialenosť.
Optimalizácia energetickej efektivity je prvý krok
Technický riaditeľ Mark Schäfer zdôraznil optimalizáciu:
Najskôr musíme optimalizovať efektivitu a potom uvidíme, koľko energetických modulov do auta umiestnime.
Naznačil tiež, že veľkosť batérie by mala byť niečo, čo si zákazník sám vyberie podľa vlastných potrieb. Slabší dojazd v porovnaní so „spaľovákmi“ je pritom problém, ktorý sa v ostatnom čase darí automobilkám ako Mercedes-Benz, Tesla či Nio celkom rýchlo eliminovať.
Batéria v prototype EQXX mala iba polovičný objem oproti vlajkovému modelu EQS a napriek tomu sa podarilo dosiahnuť vyše 1 000-kilometrový dojazd. Predpokladá sa, že sa tento výsledok premietne do výroby modelov Mercedesu do dvoch až troch rokov.
Ako možno dosiahnuť takýto výsledok
Auto pri testovacej jazde cez švajčiarske Alpy do Francúzska konzumovalo 8,7 kilowattu na 100 kilometrov. Po ukončení trasy s dĺžkou 1 008 kilometrov mu pritom zostávala energia na ďalších 140 kilometrov. Samotná konštrukcia však vôbec nepôsobí drasticky ochudobnená, a to v žiadnom ohľade.
Pohotovostná hmotnosť 1 755 kg neznie vôbec kompromisne a optimalizácia bola zrejme dosiahnutá skôr aerodynamickými vlastnosťami vozidla a špeciálnou batériou. Karoséria je kvapôčková, zadná časť je predĺžená a na konci prudko skosená. Tam je umiestnený difúzor, ktorý sa pri rýchlejšej jazde automaticky vysunie a optimalizuje prúdenie vzduchu okolo auta.
Na EQXX s vysokým dojazdom nevidno žiadne extrémne úpravy a pôsobí v podstate normálne. Kolesá nie sú kryté, spätné zrkadlá nie sú kamery, ale klasické zrkadlá a vozidlo má dokonca štyri sedadlá a štvoricu dverí.
Nevera po chorvátsky: takmer dvetisíc elektrokoní za 2,2 milióna eur. Rimac ukončil crashtesty
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?