Trh s prenájmom elektronických kolobežiek v Európe zaznamenal v posledných rokoch prudký rozmach. Odhaduje sa, že príjmy na európskom trhu zdieľania elektronických kolobežiek tento rok dosiahnu 651,9 milióna eur. Podľa portálu Statista sa do roku 2026 očakáva nárast počtu používateľov na 55,5 milióna.
Vozidlá pritom využívajú najmä mladí ľudia, ktorí často nehľadia na pravidlá a bezpečnosť ostatných. Európske aj svetové metropoly preto zavádzajú rôzne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. Paríž však hrozí ich úplným vyhostením z mesta.
Posledná výstraha
Keď koncom minulého mesiaca zástupca parížskej starostky David Belliard nazval zdieľané e-kolobežky „veľmi ťažkopádnymi, náchylnými na nehody a neekologickými“, nikto nečakal, že to bude mať až taký výrazný dosah. Jeho strana Zelených dokonca vtedy vyzvala, aby týmto vozidlám po vypršaní platnosti zmlúv s prevádzkovateľmi začiatkom budúceho roka vstup do mesta úplne zakázali.
Ponechá si Paríž e-kolobežky? Zvrátením trendu pôjde mesto proti zvyšku sveta
D. Belliard, ktorý zároveň zodpovedá za dopravu v Paríži, svoj kritický postoj nedávno zopakoval. Minulý týždeň pre denník Le Parisien povedal, že nepríjemnosti spôsobené e-kolobežkami prevažujú nad výhodami pre mesto. „Z hľadiska bezpečnosti, prostredia a zdieľania verejného priestoru by bolo komplikované s nimi pokračovať,“ konštatoval.
Negatívne stanovisko len potvrdilo obavy o verejnú bezpečnosť, pretože e-kolobežky v hlavnom meste Francúzska smú jazdiť po chodníkoch.
Parížska mestská rada preto zvažuje neobnovenie licencií troch prevádzkovateľov – Lime, Dott a Tier – ktorých platnosť vyprší vo februári 2023. Ide však len o konzultačný návrh. Rozhodnutie, ktoré verejnosť očakáva v najbližších týždňoch, je na starostke mesta Anne Hidalgovej.
Vedúci komunikácie spoločnosti Tier Mobility Florian Anders upozorňuje, že mesto poskytovateľov služieb „iba“ varovalo a požiadalo, aby poskytli dôkazy, ktoré sa týkajú udržateľnosti a bezpečnosti ich služby. „Momentálne v Tieri čakáme na finálne rozhodnutie mesta Paríž,“ dodáva.
Prevádzkovateľom tak neostáva nič iné, len navrhnúť sériu zlepšení. „Ak Paríž príjme naše návrhy, stane sa mestom s najprísnejšou reguláciou elektrických kolobežiek na svete,“ konštatuje riaditeľka spoločnosti Lime Garance Lefevreová.
Naďalej však panujú obavy, že o licenciu môže prísť 15-tisíc zdieľaných elektrokolobežiek.
Problémy už od začiatku
Elektrokolobežky prístupné prostredníctvom aplikácií pre smartfóny fungujú v Paríži od roku 2018. Po sťažnostiach na ich chaotické nasadenie mesto v roku 2020 znížilo počet prevádzkovateľov na troch. Dalo im trojročnú zmluvu s podmienkou, že rýchlosť kolobežky obmedzia na 20 kilometrov za hodinu a určia pre ne parkovacie plochy.
V roku 2021 zomrelo vo Francúzsku pri nehodách na e-kolobežkách 24 ľudí, vrátane jedného človeka v Paríži. Tento rok zaznamenalo hlavné mesto za prvých osem mesiacov roka 337 nehôd s e-kolobežkami. Za rovnaké obdobie ich minulý rok bolo 247.
Po minuloročnom incidente, kedy kolobežka smrteľne zranila chodca, mesto zaviedlo nové pravidlá. Predpisy sa zamerali na obmedzenie rýchlostného limitu aj vylepšenia parkovania.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?