Pred pár rokmi bol Facebook vnímaný ako zaujímavá platforma pre etablované herné spoločnosti aj nováčikov, ktorí mohli uvádzať svoje produkty, osloviť obrovskú cieľovú skupinu potenciálnych zákazníkov (vrátane nehráčov) a ponúkať inú formu hrania. Firmy vytvorili nový model spoplatnenia hier – základná porcia je zadarmo, na pokročilú fázu treba osloviť priateľov (pošli mi dva traktory) alebo vytiahnuť peňaženku a zaplatiť za rýchlejší postup v hre.

Keď Zynga padá ku dnu...

Minulotýždňové finančné výsledky Zyngy a Facebooku začínajú ukazovať odvrátenú tvár sociálneho hrania. Od vstupu na burzu oboch firiem možno vidieť sériu sklamaní, neustály pád hodnoty akcií a obrovský tlak na každý fiškálny kvartál.

Zynga štartujúca na 10 dolároch sa postupne prepadla na polovičnú úroveň a po výsledkoch prvého polroka spadla dokonca pod tri doláre. Pri predraženom Facebooku sa odborníci iba predháňali v tom, kedy a kam môže hodnota klesnúť – a či napríklad po prvom polroku pôjde pod 20 dolárov.

Prečo hádzať Zyngu a Facebook do jedného vreca? Majú spoločné problémy a Zynga je totálne závislá na Facebooku, vstáva a padá s jeho pravidlami či bázou. V zásade platí: ak sa nedarí Facebooku, ťahá nadol aj Zyngu.

Ich spoločným problémom je nemohúca snaha prejsť z webového rozhrania na mobilné zariadenia a skórovať v rastúcom prostredí. Zynga si tento dvojaký problém (závislosť na FB, prechod na mobily/tablety) spôsobila sama, pretože sa mohla rozhodnúť dobrovoľne kedy a čo podniknúť.

Kedy spľasne bublina hrania na Facebooku

Všetko prichádza neskoro...

Jedno sa Zynge uprieť nedá. Je to veľká firma, ktorá vygenerovala veľa peňazí v krátkom čase a začala nimi hospodáriť v obrovskom rozsahu, o čom svedčí 14 akvizícii za 29 mesiacov. Čo z nich dokáže vyťažiť? To je úžasný problém.

Gro prevzatých firmičiek či hier zatiaľ neústi do skvelých noviniek, či prevratných nápadov. A aj existujúce projekty ako Draw Something zaznamenali po akvizícii prepad počtu používateľov. Až sa nechce veriť, že Zynga vlastne vie, čo robí. Obávala sa konkurencie tak, že ju skúpila nadobro – no ani potom sa nedokázala vysporiadať s trhom, ktorý jej ostal.

Môže to byť výstraha aj pre mobilné hranie, kde sa Apple snaží dominovať s App Storom a vyfúknuť pole handheldom. Lenže po čase sa ukazuje, že táto agresívna politika ťahá so sebou celý trh a hoci ešte dokáže zvyšovať výnosy o 10 či 20 percent, po naplnení počtu používateľov, či Facebooku alebo smartfónov, padne.

Zynga má však iný problém, ktorý už sama dokázala pomenovať. Zdá sa, že aspoň čiastočne vie, ako sa dostať zo šlamastiky. Na jednej strane si treba pripomínať chyby vedúce k mizerným výsledkom. Nekoncepčné skupovanie talentovaných tímov a presunutie ich titulov do portfólia. Stagnujúce tituly ako Farmville či Cityville, ktoré sú iba kópiou jediného konceptu - a ten už prestal hráčov baviť.

Navyše, tento typ hráčov skrýva jeden problém. Nie sú zvyknutí za hry platiť. Zynga reportuje rekordné čísla, no iba 1,3 percenta hráčov chce platiť za virtuálne hnojivá či iné predmety.

Prečo nie je Zynga úspešný pionier

Zynga je herná firma, no snaží sa robiť veľa vecí inak ako tradičný distribútor. Nový model dával nádej, že sa môže správať odlišne, ale keďže nenapĺňa očakávania, musí sa zmeniť. Tri výčitky, ktoré si aj Zynga uvedomuje, však môžu byť pre firmu neprekonateľné. Po prvé, zmena pravidiel na Facebooku ako hernej platformy je niečo, čo nemá Zynga v rukách. Existuje iba jedna šanca, ako sa s ňou vysporiadať – odísť aj na iné platformy a stať sa regulárnym distribútorom na viacerých systémoch.

Po druhé, oneskorenia herných titulov. Alfa a omega každého distribútora je prinášať nové hry v čase, keď si ich hráči pýtajú. Zynga, dúfajúc, že jeden Farmville, Cityville a starý dobrý poker vystačia na roky vopred, zisťuje smutnú skutočnosť, že odlev zákazníkov môže byť obrovský. A že za starú náplň nebudú platiť, prípadne ju vôbec hrať. Oznámiť Farmville 2 a ísť cestou iných distribútorov možno nie je najoriginálnejšie riešenie, ale stále lepšie ako žmýkať len jeden titul.

Po tretie, nové hry nie sú obľúbené u hráčov. Esenciálny problém, ktorý môže Zynge skomplikovať cestu k lepším číslam. Ak sa jej napriek tvorbe nových hier nepodarí osloviť hráčov, všetky akvizície a celá snaha vyjde navnivoč. Pravda, zatiaľ Zynga neukázala nič svetoborné a kritika hráčov môže znamenať, že na ďalšie varianty xVille už nie sú zvedaví; chcú inú hrateľnosť, nové nápady, kreatívne spracovanie.

A to je kameň úrazu. Mobilné a sociálne hranie je po kreatívnej stránke zúfalo jednoduché. Zatiaľ stále iba kopíruje existujúce nápady a systémom copy-paste chce zarobiť na inej platforme. Angry Birds sú iba prerobení Castle Crashers. Amazing Alex vykradnutý The Incredible Machine. Farmville je zasa kópiou SimCity. Cityville je už iba kópia kópie.

Hĺbka hier je navyše taká obmedzená, že sa nemožno hráčom čudovať, ak ich začínajú nudiť. A ak sa velikán ako Zynga nedokáže odhodlať tento stav zmeniť, Facebook ako herná platforma zanikne skôr ako mnohí predpokladali.

Foto v článku a na titulke - Zynga