Časť verejnosti ostala pobúrená po tom, ako Google zverejnil informácie o množstve zhromažďovaných používateľských údajov. Veľkú časť z nich zbiera najmä prehliadač Chrome a podľa mnohých odborníkov sa spoločnosť Google o ochranu súkromia vôbec nestará. „Ide im len o ochranu ich vlastného obchodného modelu, ktorý je postavený na sledovaní používateľov. Keby pre nich súkromie používateľov niečo znamenalo, prestali by špehovať miliardy ľudí po celom svete,“ uvádza špecializovaný server DuckDuckGo.
Ochrana údajov, ktoré po sebe na internete zanechávame, sa v poslednej dobe stáva čoraz väčšou témou. Podobne, ako pri rôznych aplikáciách, aj v prípade prehliadačov existuje viacero alternatív, ktoré môžu byť z hľadiska bezpečnosti prijateľnejšie. Biznis model internetových gigantov je postavený na reklamách, preto má množstvo spoločností veľký záujem zistiť, na čo sa práve na internete pozeráte, aké stránky navštevujete a aké produkty vás zaujímajú. Chcú vedieť čo najviac informácií o vašej aktivite a zvykoch, aby vám tak mohli zobrazovať čo najpresnejšie zacielené reklamy.
Od posledných amerických prezidentských volieb, v ktorých sa ukázala obrovská sila využívania dát o online aktivite používateľov, uplynul istý čas a množstvo spoločností začalo viac dbať o súkromie používateľov. Dobrou správou je, že ochrániť si súkromie online nie je až také ťažké, ako by sa mohlo zdať. So správnymi nástrojmi to dokáže každý. Medzi najpoužívanejšie desktopové prehliadače patria Chrome, Firefox, Safari či Deke, no zabudnúť netreba ani na menej známu alternatívu – Brave, ktorý však oproti ostatným prehliadačom vyniká tým, že ochranu súkromia používateľov kladie na prvé miesto.
Chrome pridáva nové nástroje
Najobľúbenejší internetový prehliadač na trhu je produktom Googlu. Už to napovedá, že otázka súkromia nie je prvoradá, keďže významná časť príjmov spoločnosti pochádza práve z online inzercie. Pri porovnaní s ostatnými prehliadačmi ako Firefox, Safari alebo Brave, ktoré za posledné roky výrazne zlepšili a pridali mnohé funkcie na ochranu súkromia, začal už aj Chrome dávať používateľom viac nástrojov. Napriek tomu, že Google pridáva nové možnosti a nastavenia, používatelia si ľahko vedia pomôcť pridaním rozšírení, ktoré im dajú väčšiu kontrolu nad údajmi, ktoré zdieľajú počas prehliadania.
„Pri pridávaní rozšírení do ktoréhokoľvek prehliadača treba byť mimoriadne obozretný a minimálne sa zamyslieť, prečo je dané rozšírenie bezplatné a ako zarába peniaze. Pre používateľov, ktorí chcú zvýšiť ochranu svojho súkromia, je vhodné urobiť zopár jednoduchých nastavení v Chrome. Keď prejdete do nastavení, je možné v záložke Súkromie a bezpečnosť upraviť potrebné nastavenia. Ako prvú nájdete možnosť vyčistiť históriu, cookies a cache. V nastaveniach webstránok môže používateľ upraviť, aké informácie sú prístupné webstránkam. Hneď v prvej možnosti máte na výber nastavenia cookies,“ tvrdia odborníci na kybernetickú bezpečnosť zo spoločnosti Aliter Technologies.
V prípade, že chcete povoliť stránkam používať cookies, je vhodné zablokovať používanie cookies tretími stranami. Rovnako je možné pridať konkrétne stránky, ktoré majú byť blokované, povolené používanie cookies, alebo sa cookies vyčistia po odchode zo stránky. Rovnako tiež môžete použiť inkognito mód. Vtedy prehliadač neukladá históriu, cookies a ani informácie, ktoré zadáte do formulárov. Keď sa vrátite späť na nastavenia webstránok, v časti povolenia je vhodné skontrolovať, čo všetko majú webstránky povolené.
Pokjiaľ ide o používanie kamery, mikrofónu, polohy a ďalších, je dobré upraviť nastavenia tak, aby ste museli vždy povoliť použitie každej stránke – takto sa prehliadač vždy spýta, či konkrétna stránka môže napríklad zistiť vašu aktuálnu polohu. Späť v nastaveniach súkromia a bezpečnosti je vhodné zapnúť bezpečné prehliadanie a odosielanie požiadavky „nesledovať“. Môžete si, samozrejme, ešte nainštalovať rôzne rozšírenia na zvýšenie ochrany súkromia a detailnejšie upraviť nastavenia. Je však vhodné vykonať aspoň týchto pár nastavení, už počas prvého spustenia prehliadača, aby poskytoval aspoň základnú ochranu súkromia.
Bojkot sociálnych sietí používateľmi sa fakticky už začal. Úniky dát sú nekončiaci sa problém
Strojové učenie v Safari
Ak používate Apple zariadenia, ako predvolený prehliadač je nainštalovaný Safari. Spoločnosť Apple často prezentuje, ako veľmi dbá na súkromie používateľov – čo aj na prvý pohľad dáva zmysel, lebo hlavné príjmy má firma najmä z predaja zariadení a nie z online inzercie. Ako ochranu pred sledovaním internetovej aktivity používa takzvaný Intelligent Tracking Prevention. Tento nástroj využíva strojové učenie na rozpoznanie webových stránok, ktoré používateľ často navštevuje a týmto stránkam umožňuje ponechať uložené údaje, čím sa zlepšuje ich časté prehliadanie.
Ak používateľ danú stránku nenavštívi 30 dní, údaje sa automaticky vymažú a zakáže sa trackovanie. Avšak Safari je jeden z mála prehliadačov, ktorý nevymaže cookies automaticky – používateľ ich musí mazať manuálne. V prípade, že na svojom Apple zariadení používate predvolený prehliadač, je vhodné vykonať zopár nastavení na zlepšenie ochrany súkromia. Ako prvé zakážte web stránkam, aby vás sledovali počas prehliadania webu.
V nastaveniach súkromia a bezpečnosti zapnite nastavenie Nesledovať naprieč stránkami. Toto nastavenie by malo stránkam zabrániť sledovať vašu ďalšiu aktivitu, avšak nezaručuje, že všetky stránky, ktoré navštívite to aj naozaj prestanú robiť. Druhé nastavenie, ktoré môžete urobiť, je zakázať cookies. Toto však ovplyvní prehliadanie – stratíte napríklad zapamätané prihlásenia, alebo položky uložené v košíku na eshope. Je to preto na individuálnom zvážení používateľa. Vhodnou alternatívou je použiť inkognito mód, kedy prehliadač neukladá žiadne informácie o histórii prehliadania a vyhľadávania a ani údaje, ktoré ste vypĺňali online.
Používanie polohy býva často automaticky povolené, toto nastavenie by však rozhodne nemalo byť zapnuté. V nastaveniach Safari, v kolónke Nastavenia pre webové stránky prejdite na Poloha. Z ponuky vyberte Zamietnuť, alebo Opýtať sa – takto vám vždy, keď stránka bude chcieť použiť vašu polohu, vyskočí upozornenie a žiadosť budete môcť povoliť alebo zamietnuť.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?