Kto je Frances Haugenová a čo chce dosiahnuť

Ide o bývalú produktovú manažérku Facebooku. Nejaký čas poskytovala Wall Street Journal neverejné materiály firmy a pred pár dňami odhalila svoju identitu. Je špecialistkou na algoritmy a predtým pracovala aj pre Google, Pinterest a Yelp.

Práve algoritmus Facebooku je to, čo kritizuje. F. Haugen vypovedala pred Kongresom a hlavnou témou boli hlavne vplyvy sociálnej siete a jej ďalších produktov na zdravie používateľov. Už pred jej prejavom bola známa informácia, že Kongresu budú predložené konkrétne dôkazy, a tak verejnosť tentokrát do prípadu vkladá nádeje.

Podľa spomínaných dokumentov Facebook vie o negatívach vyplývajúcich z fungovania jeho algoritmu, no nielen že s nimi nič nerobí, ale v mene vyšších ziskov ich ešte podporuje. A netýka sa to iba samotného Facebooku, ale aj všetkých jeho ďalších značiek a produktov, ako je Instagram, WhatsApp, Messenger a Oculus.

Bývalá dátová analytička spoločnosti Facebook Frances Haugenová v utorok americkému Kongresu povedala, že produkty Facebooku sú škodlivé pre deti a prispievajú k polarizácii spoločnosti v USA.
Zdroj: Profimedia
Bývalá dátová analytička spoločnosti Facebook Frances Haugenová v utorok americkému Kongresu povedala, že produkty Facebooku sú škodlivé pre deti a prispievajú k polarizácii spoločnosti v USA.

Bývalá produktová manažérka požiadala o zásah zo strany Kongresu v mene zachovania duševného zdravia používateľov, ale aj v mene bezpečnosti Spojených štátov. Okrem iného totiž tvrdí, že zameranie Facebooku na interakciu a zisky spôsobuje nielen uprednostňovanie toxického obsahu, ale aj bezpečnostné hrozby.

Keďže som pracovala na štyroch rôznych typoch sociálnych sietí, viem, aké komplexné nuansy tieto problémy skrývajú. Napriek tomu tvrdím, že rozhodnutia za oponou Facebooku sú katastrofické – pre naše deti, naše súkromie aj našu demokraciu – a preto musíme od Facebooku požadovať zmeny.
F. Haugen

Interakcia nad zlato

Frances Haugenová sieti vyčíta, že necháva umelú inteligenciu bez kontroly, aby zvýhodňovala príspevky, ktoré majú vyššiu mieru interakcie. Týmto spôsobom získavajú viac publicity aj príspevky, ktoré sú rôznymi spôsobmi nebezpečné či nežiaduce.

Mark Zuckerberg a jeho metavesmír
Neprehliadnite

Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg nás všetkých vezme do metavesmíru ako zo sci-fi

Aktuálny algoritmus nastúpil do služby v roku 2018 a má za úlohu dopriať viac zobrazení obsahu s vyššou interakciou. Ide o lajky a komentáre od ľudí, o ktorých si umelá inteligencia myslí, že sú danému používateľovi najbližší, takže má ísť hlavne o priateľov a rodinu. F. Haugen sprístupnila dokumenty, podľa ktorých má tento spôsob distribúcie obsahu nežiaduce vedľajšie účinky, a to najmä vo sfére politiky a spravodajstva.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa