Dead Space bol pred piatimi rokmi takmer neznámy pojem. No marketing a prezident Electronic Arts robili všetko preto, aby ho dokázali etablovať ako hernú značku. Na jeseň 2008 bol Dead Space horúcou novinkou a chladným hororom vo vesmíre v štýle Votrelca.

Druhý diel priniesol viac akcie, no stále si udržiaval vysokú mieru napätia. Trojka, ktorá vyšla pred necelým mesiacom, posúva sériu opäť ďalej. Je to stále dobrá hra, pri ktorej vyskakujú zimomriavky. Zároveň si celá séria kladie otázku, či sa nestala viac akčnou ako napínavou cestou hráča.

Hrozivý začiatok

Prvý Dead Space bol skutočne hororový extrazážitok na pomery audiovizuálnych diel. Grafika sa odela do rôznych odtieňov tmy a prenikavý zvuk nenechal hráča v pokoji. Dead Space stavil na úspešný koncept ako kedysi Ridley Scott.

Vesmírna loď Ishimura potrebovala súrnu opravu a inžinier Isaac Clark sa vydal na nie práve rutinnú misiu. Na lodi nebola pokazená komunikačná časť, nesedelo tam toho oveľa viac. Po príchode našiel Isaac veľkú časť posádky, akurát zmenenú na neľútostné beštie Necromorphov. Aj keď sa niektorí hráči spočiatku nechceli púšťať do boja, nemali veľa možností, pretože situácia sa rýchlo vykryštalizovala do bodu „kto z koho“.

Dead Space nebol obyčajnou akčnou strieľačkou. Naopak, strelnicu a likvidáciu si nechával na okraji herných možnosti a primárnym cieľom bolo strašiť hráča. Tmavé zákutia, osvedčené koridory a bum! Nečakaný element a Necromorph v útoku.

Také chvíle sa v desaťhodinovej kampani objavovali často. Dead Space pridal aj originálny systém likvidácie: urezávať končatiny, aby sa vás nemohli zmocniť. Hoci akcia bola často brutálna, nebola samoúčelná. Isaac Clark sa skôr snažil o sebaobranu ako bezhlavý útok. To bol vlastne aj hlavný cieľ hry: vypadnúť z US Ishimura čo najskôr aj s parťáčkou Nicole.

Horrová séria Dead Space ide do finále

Akčnejšie pokračovanie

Druhý diel sa oproti plazivému strachu jednotky sa zameral viac na akčnejšie pasáže. Odohráva sa tri roky po prvej časti. Isaac je stále pomerne otrasený po dianí na Ishimure. No čaká ho séria akčných útekov, dvojka sa odohráva na lukratívnom mieste – najväčšom mesiaci Saturnu. Titan je ďalšou atmosférickou lokáciou vo vesmíre, kde autori dokážu rozohrať strach na koži hráča.

Novým elementom je hlas Isaaca. Kým v jednotke mlčal, v dvojke má intenzívny prejav, čo sa prejavuje na dychu a roztrasenom hlase, ktoré umocňujú pocit strachu. Dostanete lepší arzenál, no stále vás prenasledujú také strašné výtvory, že sa bojíte o holý život. Druhý diel bol akčnejší na začiatku i konci, ale prostredná časť si udržala kus napätia.

Horrová séria Dead Space ide do finále

Trilógia sa uzatvára: je ešte horor?

Dead Space 3 má na pohľad oveľa akčnejšie zameranie. Po prvé, Isaac nemusí byť v akcii sám, ale má parťáka, s ktorým sa vydávajú hľadať pôvod vesmírnej epidémie a Necromorphov. Je to scenáristicky celkom logické vyústenie, keď sa dostávate k jadru problému.

O tom, že hra bude opäť akčnejšia, svedčí úvod: hráč stroskotá na zamrznutej planéte Tau Volantis. Ale aj neskoršie pasáže, kde sa musí Isaac vyhnúť lavínam, bojovať v divočine či štverať na nehostinné časti planéty skôr nahráva alternatíve, že EA urobilo západnú verziu akčnej série Lost Planet ako nový diel hororovej série.

Zdanie, našťastie, klame a napínavé momenty prídu. Aj keď až po tých akčných. Preč je temnota z US Ishimura, ale výpady Necromorphov si hra rozhodne zachovala. Celkovo sa Dead Space 3 náramne podobá na iné hororové dielo, Vec (Thing) od Johna Carpentera.

Akčné zameranie čoraz viac prevažuje. Azda preto, že sa nerysuje iba sólo hra, ale aj co-op mód. Alebo nový systém zbierania surovín a vytvárania si zbraní. Je to zaujímavá novinka, no spomaľuje tempo hry a najmä rozkladá napínavé momenty z intenzívnych sfér. Tie už nie sú non-stop agresívne napínavé, ľakačky síce prichádzajú, ale menej často ako v iných momentoch série.

Horrová séria Dead Space ide do finále

Pravda, autori od vás očakávajú záujem o príbeh, ktorý má vrcholiť. No hoci dáva odpovede na pár otázok, slúži skôr celku ako jednorazovému zážitku. To môže byť drobná výčitka: ak ste minulé diely nehrali, nemusíte pochopiť, prečo sú z Dead Space 3 všetci unesení ako akčného hororu.

Dead Space 3 vyšiel 8. februára 2013 na PS3, X360 a PC.

Prečítajte si aj naše ďalšie recenzie hier:

Alebo si vyberte zo zoznamu našich všetkých recenzií.

Foto na titulke a v článku - Electronic Arts