Aj tieto funkcie predstavil slovenskému publiku v rámci konceptu AI18 na konferencii Newmatec riaditeľ technologického centra výrobcu automobilových sedadiel Adient Dušan Valient. Okrem pohodlia vodiča pri šoférovaní ovplyvní aj celú dopravu vo veľkých mestách.
Málo parkovacích miest vo veľkých mestách
Štatistiky portálu The Guardian ukazujú, že vo veľkých mestách dnes žije 55 % svetovej populácie, pričom do roku 2050 by to malo byť až 70 %. Pre dopravu v týchto mestách to znamená jediné: majitelia áut čoskoro nebudú mať kde zaparkovať. Väčšina z nich si pritom neuvedomuje jeden podstatný fakt – čo robí auto bežného šoféra väčšinu dňa? Stojí. Parkovacie miesto je tak v skutočnosti daňou za možnosť vlastniť auto a nie len metaforicky. Väčšina svetových metropol parkovanie, aj rezidenčné, postupne spoplatňuje a ceny parkovného budú zrejme v budúcnosti stúpať.
Zatiaľ čo dnes je tak pre majiteľov áut najvýhodnejšie vlastné vozidlo, v budúcnosti sa to zmení. Podľa Dušana Valienta z Adientu tak prichádzame do momentu, keď by sme mali uvažovať o budovaní dopravných systémov, ktoré sú založené na zdieľaných vozidlách. Fungovali by na podobnom princípe ako požičovne bicyklov – vodič si ich požičia napríklad na cestu do práce a naspäť už pokojne odíde iným, ktoré je aktuálne najbližšie jeho polohe. „Tieto zmeny v celkovom fungovaní dopravy vo veľkých mestách určujú aj vývoj vozidiel od karosérií až po najmenšie detaily interiéru,“ dodáva Dušan Valient.
Vodiči už nechcú tráviť čas šoférovaním
Podľa prieskumu firmy TomTom strávi vodič v Bratislave v dopravnej špičke až 117 hodín ročne navyše v porovnaní so situáciou, kedy by mal cesty voľné. Pri osemhodinovej pracovnej dobe tak v prepočte stratí približne 15 pracovných dní.
Dnešní vodiči si preto čoraz viac uvedomujú hodnotu času stráveného v aute a snažia sa ho využiť čo najzmysluplnejšie. Takýmito aktivitami môžu byť napríklad odpisovanie na e-maily či riešenie rôznych pracovných úloh. Znamenalo by to, že hodinová cesta do práce by sa rovnala plnohodnotne odpracovanej hodine v práci.
Konceptom AI18 (skratka pre Adient Inovator 2018) spoločnosť ukazuje, ako si vodič upravením polohy sedadla môže vybrať či chce v aute pracovať, oddychovať alebo otočiť predné sedadlo o 180 stupňov a rozprávať sa so spolucestujúcimi. Vozidlá by týmto spôsobom mohli v budúcnosti nahradiť napríklad kanceláriu či obývačku.
Budúci dizajn sedadiel navrhujú aj Slováci z Adientu
Dôležitú úlohu pri navrhovaní dizajnu automobilových sedadiel zohráva aj Slovensko. „Jedna z kľúčových kompetencií trenčianskeho centra je prototyping a benchmarking. Naši kolegovia sa tak vo veľkej miere podieľajú na vývoji sedadiel budúcnosti. Okrem inžinierov, však na Slovensku zamestnávame aj finančných a administratívnych pracovníkov v bratislavskom biznis centre. Okrem toho máme po Slovensku ďalších päť výrobných prevádzok – v Martine, v Žiline a v Lučenci. Spolu zamestnávame viac ako 4 000 ľudí, čím sa stávame jedným z kľúčových zamestnávateľov v automobilovom priemysle a zároveň globálnym lídrom v produkcii automobilových sedadiel,“ dodáva Dušan Valient.