Mať parkovaciu politiku bolo v minulosti výsadou skôr väčších miest. Do implementácie komplexných pravidiel regulácie parkovania sa však čoraz častejšie púšťajú aj menšie samosprávy. Digitalizácia parkovania im umožňuje účinne a nákladovo efektívne zaviesť mobilné úhrady či rezidentské parkovanie.

Dolný Kubín

Prvú reguláciu statickej dopravy v Dolnom Kubíne zaviedli v júni 2016 v centre mesta. Preplnené parkoviská a dlhodobé státie totiž spôsobovali čoraz väčšie komplikácie.

Primátor Dolného Kubína Ján Prílepok potvrdil, že zavedenie regulácie zlepšilo situáciu a systém ochránil rezidentov. Priniesol krátkodobé aj dlhodobé parkovanie pre návštevníkov a majiteľov prevádzok. „Parkovací systém si spravuje samotné mesto, čo umožňuje jeho efektívne riadenie a úpravu podľa potrieb,“ dodáva primátor.

V súčasnosti má mesto dve parkovacie zóny. Zónu 1, Centrum, zaviedli v júni 2016 a zahŕňa 667 parkovacích miest. Zóna 2, Brezovec, funguje od júla tohto roka a zahŕňa 1 253 parkovacích miest. V oboch zónach regulovaného parkovania je možné využívať aj rezidentské parkovanie.

Primátor J. Prílepok potvrdzuje, že zavedením plateného parkovania v centre mesta sa zvýšila obrátkovosť parkovacích miest a obyvatelia a návštevníci môžu ľahšie zaparkovať. Pri rezidentskom parkovaní sa regulácia zase prejavila v tom, že v blízkosti bytových domov nie sú nežiadúce vozidlá či nepojazdné vraky, čo zlepšilo parkovacie možnosti.

Vodiči majú v meste možnosť uhradiť parkovné bezhotovostne mobilnou aplikáciou ParkDots alebo s využitím časového kreditu z novozavedenej návštevníckej karty. Alternatívou je SMS lístok alebo platba v hotovosti v parkovacích automatoch. Kontrolu parkovania vykonáva Mestská polícia a je plne elektronická.

„Regulácia statickej dopravy si aj po svojom zavedení vyžaduje monitorovanie a vyhodnocovanie. Je to komplexný proces, do ktorého vstupuje mnoho premenných, a preto je potrebné ho neustále vylaďovať. V našom meste sa zároveň celý výnos z parkovania používa na rozvoj dopravy a podporu mestskej hromadnej dopravy. Z týchto prostriedkov bolo v minulosti vybudované záchytné parkovisko v centre mesta uzavreté rampou, s nastavením bezplatného parkovania počas prvej hodiny,“ dodáva primátor J. Prílepok.

Topoľčany

Niekoľkoročné skúsenosti s parkovacou politikou má aj mesto Topoľčany, ktoré prvú etapu spustilo v novembri 2021. Najprv boli do nej zahrnuté tri sídliská, ktoré sú najbližšie k centru a denne ich využívali najmä ľudia dochádzajúci za prácou. Spomínané časti rozdelili do dvoch tarifných pásiem.

„Menej problémové zóny sme zaregulovali tarifným pásmom v sume 50 centov na hodinu. A problémovejšie zóny, na ktorých je menej parkovacích plôch ako bytových jednotiek, sme zaregulovali prísnejším režimom, a to tri eurá na hodinu 24 hodín denne,“ uvádza konateľ Mestských služieb Topoľčany Martin Bucko. Druhú etapu parkovacej politiky mesto spustilo v máji tohto roka.

Celkovo tak v súčasnosti majú okrem centrálnej zóny regulovaných šesť rezidentských zón. Prvá etapa regulácie zahŕňala necelých tritisíc parkovacích miest. Rozšírením druhej etapy pribudlo ďalších šesťtisíc parkovacích miest. Vodiči majú rôzne možnosti úhrady parkovania.

V centrálnej časti mesta je na najvyťaženejších miestach desať inteligentných nových parkomatov na batériu, ktorú dobíja solárny panel. V parkomatoch možno platiť hotovosťou aj kartou. V celom meste sa dá využiť platba aplikáciou Parkdots a aj sms správou. Najnovšie pre občanov s trvalým pobytom v Topoľčanoch zaviedli bonusovú kartu v sume desať eur ročne. V rámci nej môžu počas celého roka parkovať hodinu denne v ktorejkoľvek časti mesta. Občania o ňu prejavili zvýšený záujem.

Topoľčany ako jedno z prvých miest na Slovensku zaviedlo kontrolu pomocou skenovacieho auta. „To hodnotíme ako veľkú pomoc pre kontrolný systém. Urýchľuje prácu, funguje veľmi dobre a tiež nám šetrí peniaze, ktoré by sme museli vynaložiť na personálne obsadenie manuálnej kontroly parkujúcich áut. Takže tento krok zakúpenia skenovacieho auta hodnotíme ako veľmi dobrý,“ hovorí M. Bucko.

Doterajšie fungovanie regulácie v meste označuje ako úspešné. Výhodu vidí aj v tom, že sa zlepšilo parkovanie pre rezidentov pri bytových domoch. O tom, či bude zregulovaná aj posledná časť Topoľčian, ktorú tvorí väčšinou domová zástavba, rozhodne vedenie mesta.

„Zavádzanie regulácie prichádza už takmer v každom meste. Je to nepopulárny krok z pohľadu politiky, ale z pohľadu zdravého rozumu je to potrebný krok. Naša cestná infraštruktúra nebola nikdy stavaná na taký veľký počet áut,“ vysvetľuje M. Bucko.

Bánovce nad Bebravou

Mesto Bánovce nad Bebravou parkovaciu politiku v pravom slova zmysle zatiaľ nezaviedlo. V súčasnosti sú na území mesta dve zóny plateného státia, ktoré spravuje príspevková organizácia Správa majetku mesta. Režim parkovania upravuje VZN. Platené parkovanie je na odstavnej ploche na Hviezdoslavovej ulici pred miestnou nemocnicou, kde je 123 parkovacích miest. Druhou spoplatnenou je plocha v centre na ulici Záfortňa, kde je celkovo 30 parkovacích miest.

V uvedených zónach je možná platba hotovosťou cez parkovacie automaty, SMS správou, zakúpením parkovacej karty a cez mobilné aplikácie – poskytovateľov parkovacích aplikácií (ParkDots, EasyPark, MobileTech), prípadne cez webovú aplikáciu.

Bánovce ako prvé mesto na Slovensku zaviedlo servisný poplatok pri mobilných parkovacích aplikáciách.

„Uplynulé roky ukázali, že parkovanie sa i v súvislosti so zvyšovaním cien parkovného a nedostatku parkovacích miest zdynamizovalo. Zvýšil sa počet parkovaní, no skrátilo sa ich trvanie. Práve úhrada parkovného prostredníctvom mobilných aplikácii je vhodný nástroj, ktorý je osožný pre obe strany. Pre prevádzkovateľa predstavuje efektívny nástroj na realizáciu úhrad parkovného, poskytuje mu dôležité štatistické údaje a zároveň motivuje zákazníkov k dynamickejšiemu parkovaniu, čoho výsledkom je dostatok voľných parkovacích miest pre ostatných zákazníkov,“ hovorí prednosta Mestského úradu Bánovce nad Bebravou Martin Gajdoš.

Výhodou pre koncového zákazníka je, že môže predčasne ukončiť parkovanie. M. Gajdoš uvádza príklad: „Idete k lekárovi a uhradíte v parkovacom automate parkovné na tri hodiny, čo predstavuje v našom prípade sumu 1,50 eur. U lekára skončíte už o dve hodiny, tak jednoducho v aplikácii predčasne ukončíte parkovanie a zaplatíte len cca 1,15 eura vrátane servisného poplatku. Na tomto príklade môžete vidieť, že hoci sa môže zdať, že ide o drahší spôsob, nemusí to tak byť. Našou snahou bolo poskytnúť občanom a návštevníkom mesta čo najkomfortnejší spôsob úhrady,“ dodáva prednosta a dopĺňa budúce plány mesta.

„Snahou je zmapovať aktuálny stav, zistiť potrebu dobudovania ďalších parkovacích miest a nastaviť režim spoplatnenia. Vybrané finančné prostriedky plánujeme použiť na zvyšovanie počtu a podmienok parkovania.“

Bojnice

V Bojniciach spustili parkovací systém najprv v skúšobnej prevádzke v máji tohto roka. Do začiatku júla išlo o prechodné obdobie kontroly bez sankcií. Následne Mestská polícia Bojnice začala intenzívnejšiu kontrolu dodržiavania pravidiel v centrálnej parkovacej zóne Bojnice.

V Bojniciach spustili parkovací systém najprv v skúšobnej prevádzke v máji tohto roka. Do začiatku júla išlo o prechodné obdobie kontroly bez sankcií. Následne Mestská polícia Bojnice začala intenzívnejšiu kontrolu dodržiavania pravidiel v centrálnej parkovacej zóne Bojnice.

Konateľ mestskej firmy Služby mesta Bojnice Radovan Mik po štyroch mesiacoch od zavedenia potvrdzuje, že regulované parkovanie malo pozitívny vplyv na celkovú dopravnú situáciu v meste. Oceňuje zvýšenie bezpečnosti a pohodlia občanov aj návštevníkov mesta.

Okrem toho v Bojniciach zaviedli parkovaciu kartu s časovými kreditmi. Išlo o odpoveď na časté návštevy najmä rodinných príslušníkov obyvateľov a inšpirovali sa aj v iných mestách. „Hodnotíme to ako dobrý krok, takzvaný návštevnícky paušál je využívaný a bude aj jednou zo zásadných zmien pri revízii, a to vrátane markantného zvýšenia časového kreditu,“ reaguje R. Mik.

„Cieľom regulovaného parkovania bolo zabezpečiť obyvateľom a miestnym podnikateľom možnosť zvýhodneného parkovania v lokalite trvalého pobytu či miesta podnikania. To sa dalo dosiahnuť jedine zavedením pravidiel, ktorých súčasťou je poplatok za parkovanie. Tento efekt nastal absolútne. Ani na sídlisku Lúčky, kde predtým vznikali problémy, nie je dnes problém kedykoľvek si nájsť voľné parkovacie miesto.“

Regulované parkovanie pomohlo minimalizovať dĺžku parkovania návštevníkov v centre mesta. Zároveň začali viac používať Centrálne mestské parkovisko „pod Régiou“, alternatívnu dopravu ako MHD, bicykle či kolobežky i záchytné parkovisko.

Podľa R. Mika vnímajú viac pozitívnych reakcií verejnosti. Ak dostanú nespokojné podnety, nepodceňujú ich. „Budeme ich zodpovedne prehodnocovať a konštruktívne zapracovávať do jesenných zmien, či už smerom k podmienkam parkovania alebo v oblasti zmien organizácie dopravy,“ potvrdzuje.

Mesto prisľúbilo, že zdroje z parkovania budú smerovať späť do zveľaďovania parkovacích možností a obnovy cestnej infraštruktúry. Jeseň plánujú v Bojniciach využiť na vyhodnotenie doterajších skúseností s reguláciou tak, aby mohli zapracovať dohodnuté zmeny aj vylepšenia vrátane snahy o vybudovanie nových parkovacích miest, a to po dohode a v spolupráci s obyvateľmi.

Vyriešte si parkovanie s #1 parkovacou platformou na Slovensku
ParkDots v sebe zahŕňa všetky technológie a skúseností z IT potrebné na úspešné zavedenie parkovacej politiky v malom meste aj v metropole.  Zrejme nebudete potrebovať všetko, čo máme. Ale máme všetko, čo budete potrebovať. Parkovanie vo vašom meste? ParkDots je to riešenie. A bodka.

Tento článok označovaný ako We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom.