Značka BMW sa rozhodla vstúpiť do sveta vodíkových vozidiel a plánuje ich predaj už od roku 2028.
Nemecká automobilka sa spojila s Toyotou, aby spoločne vyvinuli novú generáciu pohonných jednotiek na vodíkové palivové články. Kým BMW sa zameria na vývoj samotného vozidla a jeho integráciu s vodíkovým pohonom, Toyota prispeje svojou odbornosťou a skúsenosťami v oblasti palivových článkov.
Hoci sa BMW vodíkovej technológii venuje už roky a snaží sa zvýšiť povedomie o nej, autá s palivovými článkami sa zatiaľ netešia veľkej popularite kvôli vysokým nákladom, malému počtu dostupných modelov a nedostatočnej infraštruktúre čerpacích staníc. Celosvetový predaj vodíkových áut v minulom roku klesol na 9-tisíc kusov, no práve iniciatíva Toyoty a BMW by mohla tento ukazovateľ posunúť smerom nahor.
Novatron prináša novú technológiu na stabilnejšiu jadrovú fúziu
Zástancovia palivových článkov poukazujú na ich dlhý dojazd a tvrdia, že táto technológia môže byť efektívna v regiónoch, kde infraštruktúra nabíjania batérií nie je dostatočne rozvinutá na prechod na klasické elektromobily. Aj keď vodíkové vozidlá sú v podstate tiež elektromobily, no o výrobu energie sa stará ich vlastná zabudovaná minielektráreň. Vodíkové palivové články vyrábajú elektrinu chemickou reakciou vodíka a kyslíka, pričom ich jediným emisným produktom je voda a to z nich robí vysoko ekologický zdroj energie.
BMW a Toyota plánujú vyrábať vodíkové pohonné jednotky, ktoré budú využívané v modeloch oboch značiek. Firmy očakávajú, že spoločný vývoj a zdieľanie komponentov pomôže znížiť náklady a zvýšiť konkurencieschopnosť vodíkovej technológie.
BMW zatiaľ nezverejnila predpokladané ceny svojich budúcich vodíkových modelov, no od minulého roka už testuje malú flotilu SUV iX5 s týmto moderným pohonom. Generálny riaditeľ Oliver Zipse pred časom uviedol, že vodíkový pohon by mohol byť jednou z alternatív pre elektromobily BMW v rámci novej platformy Neue Klasse, ktorá má byť uvedená na trh v roku 2025.
- Ako funguje vodíkový pohon?
- Dnešné vodíkové automobily poháňajú palivové články. Organizácia FCHEA (Fuel Cell & Hydrogen Energy Association) palivový článok definuje ako zariadenie, ktoré prostredníctvom elektrochemickej reakcie generuje elektrický prúd. Pri modernom vodíkovom vozidle teda energia nevzniká spaľovaním. Ako uvádza FCHEA, palivový článok, teda základný stavebný prvok pohonnej sústavy vodíkového vozidla, sa skladá z anódy, katódy a elektrolytickej membrány, ktorá rozdeľuje dvojicu elektród.
- Typický palivový článok funguje tak, že cez anódu prechádza vodík a cez katódu zasa kyslík. Na strane anódy rozdelí katalyzátor molekuly vodíka na elektróny a protóny. Protóny potom prechádzajú naprieč elektrolytickou membránou na stranu katódy, zatiaľ čo elektróny sú smerované do elektrického obvodu a vytvárajú elektrickú energiu. Táto energia potom prostredníctvom malého akumulátora či priamo slúži na pohon elektromotora vodíkového vozidla.
- Výhodou vodíkového pohonu je nízka produkcia emisií, ale aj vysoká efektivita a spoľahlivosť palivových článkov. Medzi nevýhody zatiaľ patrí obtiažne uskladňovanie a transport či energeticky náročnejšia výroba.