Na prvý pohľad ide pri novinke od Applu a etablovaných konkurentoch o veľmi podobné služby. Rozhodujú ale malé rozdiely. Ak je podstatná veľkosť knižnice, tam vedie Apple. Ak cena, tam je zas jablková firma na opačnom konci rebríčka. Ale používatelia si všímajú aj ďalšie funkcie, napríklad počet platforiem, na ktorých sa dá hudba počúvať. Prípadne kvalita streamovanej skladby alebo prehľadnosť grafického prostredia.
Obyčajné prehrávanie hudby už nemusí stačiť a firmy poskytujúce tieto služby sú si toho vedomé. Preto sa snažia pridať niečo svojské. Apple Music to skúša s vlastnou globálnou internetovou live rádio stanicou Beats One. Vysielať bude v stovke krajín sveta non stop z troch štúdií v Los Angeles, New Yorku a Londýne. Nebude sa špecializovať na žánre alebo rebríčky. Podľa predstaviteľov firmy sa tím hudobných dramaturgov bude snažiť vyberať jednoducho to najlepšie zo všetkého.
Sociálny rozmer
Bonusom len pre používateľov Apple Music, ale aj pre samotných hudobníkov môže byť zas Connect. Sociálna sieť, na ktorú sa môžu prihlásiť len autori hudby a kapely. No všetci používatelia s Apple ID kontom môžu ich príspevky komentovať a zdieľať. Ide o kanál, v ktorom má mať umelec oveľa bližší kontakt so svojimi fanúšikmi. Nielen na strohé informovanie o dátumoch koncertu a podobne. Môžu pridávať fotografie ručne zapísaných textov pripravovaných skladieb, videá a fotografie z nahrávania v štúdiu alebo aj prvé nahrávky. Fanúšikovia na Connecte tak môžu byť úplne prvými ľuďmi na svete, ktorí budú počuť možný budúci hit.
Apple to už pred piatimi rokmi skúšal so sociálnou sieťou Ping. Bol to ale prepadák a nikdy sa neuchytila. Connect s konkrétnejším zameraním by mohol byť úspešnejší.
Sociálny aspekt však majú aj konkurenčné služby. Spotify ponúka možnosť pridávať si v službe priateľov a potom sledovať, akú hudbu práve počúvajú alebo naposledy počúvali, zdieľať medzi sebou playlisty a podobne.
Daniel Ek, výkonný riaditeľ švédskej spoločnosti, samozrejme, reagoval na spustenie Apple Music. Cez Twitter napísal „Oh ok.“ Či už išlo o vyjadrenia pocitu prekvapenia alebo sarkastickú poznámku, je na voľnej interpretácii. Status krátko po zverejnení stiahol.
Unikátnosťou ďalšej hudobnej službu Google Play Music, ktorý má o pár miliónov menšiu databázu skladieb, je zas možnosť pridať si vlastné albumy. Kúpené či inak nadobudnuté, ostanú uložené v cloude a sú potom dostupné kdekoľvek. Pridať sa dajú dokonca piesne kúpené cez iTunes.
Niekto zas uprednostní Deezer kvôli jeho obrovskej databáze skladieb a výhodnej cene, ktorú napríklad dotuje pre svojich zákazníkov slovenský Telekom.
Veľmi silným argumentom je personalizácia alebo vkus. Teda akým spôsobom vie služba „vycítiť“ vkus poslucháča, prípadne ako náladu má vytvoriť. Apple Music je ťažko hodnotiť, treba si počkať na prvé skúsenosti už o tri týždne.
Spotify a ostatní ale vedia pomerne úspešne odhadnúť, kto má akú hudbu rád. Napríklad aj vo forme náhodného playlistu zostaveného na základe podobnosti s najobľúbenejšou piesňou alebo kapelou.
Rozhodujúcim faktorom pre mnohých používateľov môžu byť v konečnom dôsledku umelci. Na Spotify či Deezer sa mnohí umelci hnevajú kvôli zatiaľ príliš nízkym honorárom. Speváčka Taylor Swift vlani stiahla celú svoju tvorbu zo streamovacích služieb (v Apple Music sú jej skladby k dispozícii). A aj iné popové hviezdy pristupujú k streamingu s obmedzeniami - dávajú naň len staršie albumy, niektoré skladby nie sú dostupné vôbec.
Dôvodom nespokojnosti je aj bezplatná verzia Spotify, ktorú využíva väčšina používateľov. V tejto verzii služby sa púšťa reklama, hudobníkom a autorom však z toho plynú ešte menšie peniaze.
Apple Music má iba spoplatnenú verziu. Podobne ako ďalší konkurent Tidal, ktorý nedávno uviedli viaceré popové megahviezdy.
Podčiarknuté a zrátané, služby na streamovanie hudby sa do uší čo najviac používateľov chcú dostať týmito parametrami:
Apple Music | Spotify | Deezer | Google Play Music | |
Počet skladieb | 37 mil. | 30 mil. | 35 mil. | 22 mil. |
Platforma | iOS, Mac, PC, Apple TV (Android na jeseň) | iOS, Android, Windows Phone, Mac, PC, BlackBerry, Symbian, Linux, Kindle Fire, web a mnoho ďalších | iOS, Android, Windows Phone, Mac, PC, BlackBerry, web, vybrané vstavané autorácia a smart TV | Android, iOS, web a vybrané prehrávače ako Chromecast a Sonos |
Kvalita zvuku | ? | do 320 kbit/s | do 320 kbit/s | do 320 kbit/s |
Offline počúvanie | áno (platená verzia) | áno (platená verzia) | áno | áno |
Špeciálne funkcie | sociálna sieť Connect, hlasové ovládanie pomocou Siri | prepojenie s Facebookom, počúvanie toho, čo počúvajú priatelia, automatické rozoznávanie tempa hudby počas behu | prepojenie s Facebookom, počúvanie toho, čo počúvajú priatelia | možnosť uložiť si vlastné albumy |
Bezplatné počúvanie | len rádio stanica Beats One | áno, s limitom v kvalite zvuku a s reklamami | áno, s limitom v kvalite zvuku a s reklamami | nie |
Cena | prvých 90 dní zdarma, potom 5,99€* mesačne | prvých 60 dní zdarma (platí do 5.7.2015), potom 5,99€ mesačne | prvých 30 dní zdarma (zadarmo alebo 4,99€ mesačne k paušálom Telekomu), potom 5,99€ mesačne | prvých 30 dní zdarma (prvých 90 dní pre zákazníkov O2 Slovensko), potom 5,49€ mesačne |
*cena opravená po štarte službu 1.7.2015 |