1. Kto a kedy vymyslel virtuálnu realitu?

Je ťažké určiť komu by táto výsada mala patriť. Virtuálna realita bol koncept, ktorým sa zaoberali mnohí už od začiatku 20. storočia. Za najvýznamnejšieho popularizátora tejto technológie je ale považovaný Jaron Lanier, zakladateľ spoločnosti VPL Research z polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Po ňom to skúšali tucty firiem, okrem iného Sega alebo Nintendo. Nikto z nich ale neuspel a šlo o komerčné prepadáky. Buď kvôli vysokej cene alebo technologickej nepraktickosti.

Široká verejnosť sa s virtuálnou realitou, konkrétne s 360-stupňovými zábermi, mohla pohrať v roku 2007, keď Google uviedol Street View. Dejiny moderného VR sa začali písať pred šiestimi rokmi, keď Palmer Luckey a jeho firma Oculus VR začala pracovať na okuliaroch Oculus Rift.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Google Cardboard Zdroj: Alphabet

2. Videookuliare som už skúšal. VR je niečo iné?

Prvé menované ako napríklad rodina produktov Sony Personal 3D Viewer alebo Epson Moverio s virtuálnou realitou nemajú veľa spoločné. Majú formu robustnejších okuliarov. Ale skôr by sa dali označiť ako nositeľný monitor. Respektíve monitory. Sú osadené dvojicou miniatúrnych displejov, ktoré sú ale tak blízko pri očiach, že vytvárajú pocit ako keby používateľ sedel v tmavej miestnosti s 60 až 80-palcovým displejom či televízorom visiacom vo vzduchu pár metrov pred nimi. Stále na rovnakom mieste, poloha hlavy nemá na uhol či perspektívu žiaden vplyv.

Dvojica minidisplejov podporuje aj 3D zobrazenie. Ale stále rovnaké ako pri 3D televízoroch. Na sledovanie Avatara počas cesty v rýchliku fajn. Ale stále to bude Cameronov film na plátne pred vami.

Virtuálna realita vloží diváka doprostred nového sveta. Okuliare potom snímajú polohu hlavy a pohyb v 3D priestore a vzhľadom na ňu menia aj uhol pohľadu na dané video alebo fotografiu.

3. Aký je rozdiel medzi virtuálnou a rozšírenou realitou?

Zjednodušene povedané, virtuálna realita vás prenesie do nového sveta tak, že vizuálny kontakt s tým ozajstným svetom stratíte. Je to ako byť v bubline alebo akejsi sfére pokrytej obrazovkami bez rámikov, takže na všetky smery je vidieť len virtuálnu realitu.

Rozšírená realita používa priehľadnú vrstvu, na ktorej sa zobrazujú informácie, animácie a iné grafické prvky. Takmer vždy sa tieto prvky prispôsobujú ozajstnému svetu a okoliu. Vďaka funkcii rozoznávania polohy používateľa a uhlu jeho pohľadu potom dokážu zobraziť nápisy na budovách alebo vytvoriť na pracovnom stole model lietadla alebo domu. Ak sa s modelmi dá nejako manipulovať, hovorí sa už o takzvanej zmiešanej realite.

Veľmi základnú rozšírenú realitu si môže vyskúšať každý s bežne dostupnými mobilnými aplikáciami. Najnovšie napríklad s filtrami v Snapchate.

4. U môjho predajcu som videl VR okuliare aj za 50 eur. Prečo kupovať Oculus Rift alebo HTC Vive za viac ako desaťnásobok?

Hlavný rozdiel je v tom, či ide o okuliare, ktoré slúžia len ako držiak smartfónu, alebo ide o pokročilý systém s vlastnými displejmi a senzormi. Google Cardboard a podobné okuliare z iných lacných materiálov slúžia iba na pridržanie mobilu, na ktorého obrazovke sa obraz rozdelí na dve časti a každú potom vníma oko cez šošovku okuliarov. Senzory smartfónu ako gyroskop a akcelerometer potom upravujú zmenu uhlu pohľadu v aplikácii.

Samsung Gear VR funguje podobne, ale už ide o ergonomické okuliare s integrovanými ovládacími prvkami. Malou výnimkou je prichádzajúci LG 360 VR, ktorý je poháňaný smartfónom (LG G5), ale je k nemu pripojený káblom a má vlastné displeje. Oculus Rift a HTC Vive majú vlastné displeje s vysokým rozlíšením a sieť senzorov, ktoré vedia polohu okuliarov v priestore veľmi presne detegovať. A preto viac elektroniky, komponentov a vývoja znamená vyššiu cenu. Ale zároveň aj neporovnateľne efektívnejší zážitok. Odhaduje sa, že tak ako pri každej novej technológií, aj VR okuliare budú časom cenovo dostupnejšie.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Samsung Gear VR Zdroj: Samsung

5. Potrebujem na plnohodnotné použitie aj niečo iné okrem okuliarov?

Ako už bolo spomenuté, pre pasívne a lacné okuliare je nevyhnutné mať k dispozícii smartfón. Najčastejšie s uhlopriečkou od 4 do 6 palcov. Ale pre plnohodnotné využitie sa odporúčajú vlajkové lode, ktoré majú dostatok výkonu a hlavne dostatočne jemný displej. Aj pri full HD rozlíšení je pri pozeraní z troch až piatich centimetrov vidieť raster, teda samostatné pixely.

Niektoré modely okuliarov podporujú len presne určený model smartfónu. Napríklad Gear VR funguje len so Samsung Galaxy S7, S7 edge, Note 5, S6 a S6 edge. LG 360 VR zas iba s modelom LG G5. Takže k samotným okuliarom je nutné počítať investíciu v hodnote minimálne 500 eur.

Oculus RiftHTC Vive sa zas pripájajú k počítaču. Minimálne požiadavky sú dosť náročné. Okrem štyroch gigabajtov operačnej pamäte a procesoru Intel i5 alebo AMD FX 8350 to je hlavne pomerne high-endová grafická karta Nvidia GeForce GTX 970 alebo AMD Radeon R9 290. Podľa prvých majiteľov si ale vedia okuliare poradiť aj s o niečo slabším hardvérom.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Steam obchod s VR aplikáciami Zdroj: Valve

6. Dokážu nahradiť monitor alebo televízor?

Primárne sú okuliare určené na používanie s kompatibilnými VR aplikáciami. Ako sú prehliadače 360-stupňových fotografií a videí či hranie VR hier. S aplikáciou Virtual Desktop sa ale dá aj vo virtuálnej realite zobraziť pracovná plocha počítača, ktorá akoby visela v priestore. Môže mať rôzne rozmery, sklon alebo zahnutie. A keďže zobrazuje klasickú pracovnú plochu, môže na nej bežať akýkoľvek softvér, hra, film alebo aj televízne vysielanie.

7. Nebude mi z virtuálnej reality nevoľno? Neškodí to zraku?

Zatiaľ je príliš skoro na to, aby boli k dispozícii výsledky dlhodobých klinických testov. Najčastejšie sú spomínané tri možnosti ujmy na zdraví. Najprv je to narazenie do nábytku alebo zakopnutie, keďže pri nasadených okuliaroch nie je vidieť do skutočného sveta. V tomto prípade nepomôže nič, len si jednoducho dávať pozor. Prípadne si vytvoriť nejakú bezpečnú zónu z kresiel a podobne. HTC Vive disponuje funkciou, ktorá zabezpečí, že sa pri priblížení k reálnemu objektu zobrazí jeho obrys aj vo virtuálnej realite. Zakopnutie o kábel, ktorým sú okuliare pripojené k počítaču sa zatiaľ nestalo. Existujú systémy, ktoré kábel pripoja na flexibilnú kladku alebo iný držiak, takže smeruje zo stropu a nehrozí zakopnutie.

Druhým možným negatívom je nevoľnosť. Kvalitná VR ale už podporuje dostatočne rýchle vykresľovanie obrazu na to, aby bol pohyb vo virtuálnom svete takmer na nerozoznanie od toho skutočného. Predošlé pokusy s pomalou obnovovacou frekvenciou a aj dlhou odozvou pri zmene polohy pozorovateľa spôsobovali nevoľnosť alebo bolesti hlavy.

A do tretice sa objavujú obavy z poškodenia zraku. Nastaviteľný jas a OLED technológia minimalizujú únavu alebo nebodaj poranenie očí. Ale vždy platilo a bude platiť, že všetko treba robiť s mierou.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Oculus Rift Zdroj: Oculus

8. Dajú sa okuliare na virtuálnu realitu používať s dioptrickými okuliarmi?

Áno aj nie. Záleží od modelu VR okuliarov a aj od celkových rozmerov dioptrických okuliarov. Vo všeobecnosti ale používatelia nemajú závažnejšie problémy. Mnohí sa do virtuálnej reality ponárajú bez svojich okuliarov, pretože VR okuliare majú nastaviteľné šošovky. Pri niektorých sa dokonca dajú vymeniť za iné, s rozdielnou ohniskovou vzdialenosťou. Ideálnym riešením ale môže byť zadováženie si kontaktných šošoviek.

9. Je už vôbec nejaký obsah pre VR okuliare?

Samozrejme. Priamo v balení je niekoľko hier a aplikácií. V obchode Steam ich je momentálne viac ako 200, Google Play ich ponúka o niečo menej a Oculus ich má stovky. Mnohé z nich sú kompatibilné s Gear VR. Obsah má pribúdať a okrem hier to dokonca majú byť aj 360-stupňové filmy.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

HTC Vive Zdroj: HTC

10. Odkiaľ si stiahnem aplikácie pre VR okuliare?

Zatiaľ sú aplikácie rozdrobené do viacerých obchodov. Ale poďme poporiadku. Google Cardboard a ostatné deriváty si môžu vyberať v obchode Google Play alebo Apple Appstore. Gear VR má zas okrem toho prístup aj do obchodu, ktorý Samsung vyhradil pre majiteľov jeho okuliarov. Veľkým zdrojom obsahu je obchod Steam, z ktorého si môžu appky sťahovať majitelia HTC Vive a Oculus Rift. Druhý menovaný ma ešte aj vlastný obchod Oculus Home. A pre prichádzajúce PlayStation VR si zas bude možné vyberať, samozrejme, z PlayStation obchodu. Ale povráva sa, že by mohli v budúcnosti podporovať aj sťahovania a nakupovanie appiek zo Steamu.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Hololens v akcii Zdroj: Microsoft

11. Dá sa už nejako vytvoriť vlastné 360-stupňové video?

Do obchodov už čoskoro zamieri niekoľko kamier, ktoré vedia tvoriť 360-stupňové zábery ako napríklad Samsung Gear 360 alebo LG 360 Cam. Drobné zariadenia s dvojitým objektívom, ktoré video z oboch softvérovo prepoja do jednoliatej virtuálnej reality. To sú novinky predstavené pred pár mesiacmi. Ale v predaji sú už takmer rok modely ako Ricoh Theta alebo 360fly. Do virtuálnej reality sa už môžu chystať aj profesionáli. Pre nich je Nokia OZO vybavená až ôsmimi objektívmi a ôsmimi mikrofónmi. Tomu zodpovedá aj cena okolo 50-tisíc eur.

12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

Samsung Gear 360 Zdroj: Samsung

12. Ktoré okuliare sú teda najlepšie?

Pre každého bude správna iná odpoveď. Ak chcete iba vyskúšať, čo to vlastne tá virtuálna realita je, Google Cardboard je ten správny krok. Smartfón už má každý a ľahko recyklovateľné okuliare nezaťažia peňaženku. Ak ste majiteľom nového Samsung smartfónu, Gear VR už dokáže ukázať začiatky plnohodnotnej virtuálnej reality.

Pre toho, koho virtuálna realita úplne nadchla a chce sa jej oddať naplno je vhodný Oculus Rift. Pokročilá technológia, jemný displej a kopec aplikácií.

Ak cena nie je problém, momentálne najviac ponúka HTC Vive, ktorý má v balení aj dvojicu ovládačov a vďaka dvom externým senzorom vier rozpoznať pohyb celého používateľa. Kúpa ale môže byť komplikovaná, zatiaľ sa k nim dostávajú prví záujemcovia, ktorí si ich predobjednali už dávnejšie.

O tom, kde všade sa virtuálna a rozšírená realita začína používať, sa dočítate v najnovšom TRENDE 19/2016 , ktorý okrem stánkov nájdete aj na webe a v mobilných aplikáciách

 
12 otázok a odpovedí o nastupujúcom fenoméne - virtuálnej realite

TREND 19/2016