Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v modernizácii a zvyšovaní bezpečnosti na železniciach. Najnovšie vyhlásila verejné obstarávanie na inštaláciu Európskeho systému riadenia vlakov, takzvaného ETCS, do 20 elektrických jednotiek typu 660/661 Panter. Tento systém je považovaný za interoperabilný zabezpečovací systém a aktuálne je štandardom v rámci európskeho priestoru. Elektrické jednotky Panter môžu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 160 kilometrov za hodinu na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú vybavené práve týmto systémom.

Modernizácia železníc

„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko zahŕňa obnovu vozidlového parku, pričom nejde len o obstaranie nových železničných koľajových vozidiel, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií. Počas júna prebehla aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov v 12 rušňoch radu 361. V tieto dni pokračujeme s vyhlásením verejného obstarávania na inštaláciu systému ETCS do moderných vlakových jednotiek radu 660/661 Panter s predpokladanou hodnotou 14,9 milióna eur,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Železničná spoločnosť Slovensko má európsky zabezpečovací systém (ETCS) nainštalovaný a prevádzkovaný doteraz v 72 rušňoch a jednotkách vrátane desiatich prenajatých rušňov 383 Vectron. Aktuálne prebieha schvaľovanie ETCS na ďalších deviatich kusoch rušňoch radu 361. Navyše všetky jednotky a rušne, ktoré ZSSK plánuje obstarať, budú mať ETCS nainštalovaný už ako súčasť dodávky.

Verejné obstarávanie

Oznámenie o vyhlásení verejného obstarania na inštaláciu ETCS do elektrických jednotiek typu Panter bolo odoslané na Úrad pre verejné obstarávanie 3. septembra 2024. Záujemcovia o účasť na verejnom obstarávaní môžu predkladať svoje ponuky v súlade s pravidlami stanovenými v dokumentácii k súťaži. Očakáva sa, že implementácia systému bude prebiehať v rokov 2025 až 2026. V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke zdeformovaná časť novej električkovej trate v bratislavskej Petržalke 29. júna 2016. FOTO TASR - Jakub Kotian
Neprehliadnite

Slovenské železnice sú ako tankodróm, jazdiť po nich sa boja už aj rušňovodiči