Zmluvu na elektrifikáciu a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné podpísali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a firma Eltra. Zákazka za viac ako 216 miliónov eur bez DPH má umožniť nahradiť motorovú trakciu elektrickou pre väčšinu vlakov na linke Košice – Humenné. Cieľom projektu je zníženie negatívnych dosahov železničnej dopravy na životné prostredie a zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry na trati. TASR o tom informovala hovorkyňa Ria Feik Achbergerová.
Okrem zníženia emisií skleníkových plynov má elektrifikácia viesť aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel. Komplexná rekonštrukcia a modernizácia železničnej infraštruktúry má tiež zlepšiť bezpečnosť prevádzky, umožniť zvýšenie maximálnej rýchlosti zo 100 na 120 km/h v závislosti od zvolenej alternatívy a viesť k ďalším časovým úsporám a zníženiu prevádzkových nákladov ŽSR.
„Elektrifikácia trate je za dlhé obdobie najvýznamnejší projekt na ekologizáciu železničnej dopravy. Prinesie zlepšenie dopravnej obsluhy veľkej časti východného Slovenska. Po jeho realizácii budú medzi Košicami a Humenným jazdiť elektrické súpravy. Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie horného i dolného Zemplína s metropolou východu – Košicami,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.
Neelektrifikovaný úsek Bánovce nad Ondavou – Humenné bráni jazde vlakov osobnej dopravy v elektrickej trakcii na celej trase Košice – Humenné. „Podpisom zmluvy sa nám podarila veľká vec, investícia totiž v sebe zahŕňa modernizáciu, elektrifikáciu aj dispečerizáciu, čiže plníme komponenty 'green' a 'digital' z plánu obnovy,“ dodal dočasne poverený šéf rezortu dopravy Andrej Doležal.
Dielo pozostáva z troch stavieb, ktoré tvorí komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a rekonštrukcia železničného spodku koľaje č. 1 v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, integrácia technológie súvisiaca so staničným zabezpečovacím zariadením v železničnej stanici Michalovce a elektrifikácia existujúcej jednokoľajnej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné vrátane súvislej rekonštrukcie daného úseku železničnej trate.
Lehota výstavby je stanovená na 810 dní odo dňa odovzdania prvého staveniska zhotoviteľovi.