Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) prevádzka štátnych IT systémov je najväčšou časťou štátnych IT výdavkov. Z celkového rozpočtu na IT tvorí 40 percent, čo pre tento rok predstavuje 282 miliónov eur a za posledné tri roky ide o 50-percentný nárast. Podľa spracovaných dát od úradov prevádzkujúcich IT systémy by terajšie výdavky vo výške 42 miliónov eur mohli klesnúť o tretinu.
ÚHP preto navrhuje niekoľko opatrení. Medzi ne patria prispôsobenie dostupnosti podpory časom, kedy užívatelia IT systém používajú. Pre viaceré systémy štát požaduje, aby dodávateľ poskytoval služby 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Takýto režim ale využíva len jeden z desiatich hodnotených systémov. „Skrátiť čas dostupnosti navrhujeme pri piatich systémoch, kde je to vzhľadom na agendu možné. Vynechávame napríklad integrovaný záchranný systém. Možná ročná úspora pri zmene na osem hodín denne a päť dní v týždni je 2,1 milióna eur,“ uvádza ÚHP.
Ďalej je to stanovenie takého počtu pracovníkov helpdesku, aký je potrebný na vyriešenie požiadaviek zo strany používateľov. V mnohých prípadoch sa totiž kupuje viac hodín externých zamestnancov, než dodávateľ skutočne potrebuje na pomoc používateľom systémov. Možná ročná úspora pri objednávaní expertov podľa skutočnej potreby je 7,4 milióna eur.
Útvar navrhuje aj objednávať externé služby IT expertov za priemerné jednotkové ceny, za ktoré ich úrady nakupujú bežne. „V niektorých z hodnotených zmlúv sa cena za deň práce pohybovala okolo 948 eur s DPH, pričom priemerná sadzba prác nakupovaných štátom je 575 eur s DPH. Ročné výdavky na externých expertov by tým klesli o 3,9 milióna eur,“ uvádza ÚHP.