Znečistenie ovzdušia stojí obyvateľov európskych miest každý rok viac ako 160 miliárd eur v dôsledku jeho dlhodobých a krátkodobých vplyvov na zdravie. Vyplýva to zo správy, ktorú v stredu uverejnila skupina CE Delft, ktorá sleduje životné prostredie a sociálnu oblasť. Z rozsiahlej analýzy údajov o kvalite ovzdušia, zdraví a doprave vo viac ako 400 mestách v Európe vyplýva, že znečistenie fosílnymi palivami v roku 2018 stálo priemerného občana 1 250 eur.

Navyše znečistenie ovzdušia zvyšuje pravdepodobnosť vzniku podmienok, ktoré sú rizikovými faktormi aj v prípade ochorenia Covid-19. „Naše zistenia poskytujú ďalšie dôkazy o tom, že redukcia znečistenia ovzdušia v európskych mestách by mala byť jednou z najvyšších priorít pri každom pokuse o zlepšenie blahobytu obyvateľov v Európe," uvádza sa v analýze. „Súčasná pandémia Covid-19 to iba podčiarkla," dodala.

Budaj Jan, minister zivotneho prostredia SR
Neprehliadnite

Slovensko má veľmi znečistené ovzdušie, môžu za to domy vykurujúce vlastnými kotlami

Štúdia sa zamerala na viac ako tucet zdravotných faktorov spojených so znečistením ovzdušia v mestách, aby bolo možné kvantifikovať „sociálne náklady" na výfukové plyny a továrenský smog pre obyvateľov. Autori vyčíslili náklady zhruba 130 miliónov občanov v sledovaných európskych mestách na 166 miliárd eur v roku 2018, čo je posledný rok, za ktorý sú k dispozícii úplné údaje.

Londýn mal najvyššie sociálne náklady spojené so znečistením, v číslach predstavovala jeho strata 11,38 miliardy eur. Na druhom mieste sa umiestnila Bukurešť (strata 6,35 miliardy eur) a na treťom Berlín (strata 5,24 miliardy eur). Väčšina nákladov sa týkala zvýšeného rizika predčasného úmrtia obyvateľov miest. Autori uviedli, že aj keď znečistenie ovzdušia v mestách pochádzalo z mnohých zdrojov vrátane poľnohospodárstva, vykurovania domácností a priemyslu, existuje zjavná súvislosť medzi zvýšeným používaním automobilov a zvýšenými sociálnymi nákladmi.

„To potvrdzuje, že zníženie dochádzania a vlastníctva automobilov má pozitívny vplyv na kvalitu ovzdušia, znižujú sa tak sociálne náklady na zlú kvalitu ovzdušia v meste," uviedli. V júli bol zase uverejnený index, ktorý sleduje kvalitu ovzdušia a jeho vplyv na dĺžku života (Air Quality Life Index, AQLI). Odhalil pritom, že znečistenie ovzdušia skracuje priemernú dĺžku života každého muža, ženy a dieťaťa na zemi takmer o dva roky. Ukázal tiež, že v štyroch juhoázijských krajinách, ktoré patria medzi najznečistenejšie - Bangladéš, India, Nepál a Pakistan, žije takmer štvrtina svetovej populácie. AQLI zistil, že týmto obyvateľom hrozí skrátenie života v priemere o päť rokov, ak budú vystavení o 44 % väčšiemu znečisteniu ako pred 20 rokmi.