Nezisková organizácia WASSH, ktorej cieľom je znížiť celosvetový príjem cukru a soli, vykonala analýzu vybraných 2 346 výrobkov predávaných firmami Danone, Kellogg, Kraft Heinz a Unilever. Zamerala sa najmä na austrálsky, francúzsky a mexický trh. Výsledkom analýzy bol rebríček založený na najširšie používaných normách. Menovite ide o zdravotnú prospešnosť, nutričné skóre a varovné štítky, píše agentúra Bloomberg.
Okrem firmy Danone predávali všetky zvyšné spoločnosti vysoké množstvo nezdravých potravín. „Zlepšovanie výživového obsahu potravín a nápojov upravením receptúr tak, aby obsahovali menej soli, cukrov a nasýtených tukov, je zďaleka tou najdôležitejšou stratégiou, ktorú môžu spoločnosti prijať, aby prispeli k zlepšeniu verejného zdravia,“ vysvetľuje Mhairi Brownová z WASSH. Spoliehať sa na ochotu priemyslu bez pričinenia vlády však podľa nej nestačí, pretože to v tejto oblasti nepovedie k žiadnej podstatnej zmene.
Výrobcovia čelia tlaku, aby svoje produktové portfólio urobili zdravším, keďže obezita už začína dosahovať kritické úrovne napríklad v Spojených štátoch a na vzostupe je aj v krajinách rozvojového sveta. Celosvetové ekonomické následky nadmernej telesnej hmotnosti sa v roku 2035 oproti terajšiemu desaťročiu viac než zdvojnásobia a dosiahnu výšku 4,27 bilióna dolárov.
Znižovanie obsahu cukrov a soli v potravinách spoločnostiam takisto pomôže ochrániť ich príjmy pred zákonmi obmedzujúcimi predaj a propagovanie nezdravého jedla.
Až štyri pätiny výrobkov značky Kraft Heinz nespĺňali normy v žiadnom z troch analyzovaných trhov, pričom v rámci toho mexického pohorela úplne celá vzorka. Pokiaľ ide o značku Kellogg, tak zo všetkých skúmaných vzoriek neprešlo až 72 percent výrobkov. Najlepšie z analýzy vyšla firma Danone s 35 percentami nevyhovujúcich produktov.
Skupiny, akou je ShareAction, už výrobcov dávnejšie vyzvali na vyššiu transparentnosť v rámci toho, do akej miery sú ich výrobky pre ľudí zdravé. Cieľom je pomôcť investorom lepšie kontrolovať svoje ponuky a hodnotiť riziko potenciálnych zákonov namierených proti predaju nezdravého jedla.