Na Slovensku aktuálne chýba približne dvetisíc až tritisíc učiteľov. Problém s nedostatkom učiteľov v regionálnom školstve sa v posledných rokoch neustále zhoršuje, a to najmä v niektorých regiónoch. Skonštatoval to predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božik. Poukázal aj na nedostatok ďalších pracovníkov v školstve.
Chýbajúci zamestnanci
„Samosprávy pravidelne hlásia, že najmä školských psychológov a špeciálnych pedagógov je v školách málo, čo ovplyvňuje kvalitu starostlivosti o žiakov s osobitnými potrebami. Počet pedagogických asistentov síce dosahuje 6 900, no vzhľadom na narastajúci počet detí so špeciálnymi potrebami je stále potrebné zvýšiť ich počet,“ upozornil.
Školám tiež podľa Božika chýbajú nepedagogickí zamestnanci, ako sú pracovníci školských jedální, vrátnici, upratovači a iní. Poznamenal, že táto situácia je kritická najmä vo väčších školách a v regiónoch, kde sú nízke platy prekážkou pri nábore nových zamestnancov.
Nedostatok učiteľov vníma predseda ZMOS-u v Bratislavskom kraji, najmä v hlavnom meste, kde je podľa neho konkurencia s inými odvetviami práce najvyššia. Tiež v Košickom kraji s tým, že tento región trpí nedostatkom učiteľov pre demografické zmeny a migráciu pracovnej sily do iných krajín. Poukázal aj na výrazný nedostatok najmä v menších obciach a na vidieku v Banskobystrickom kraji.
Zlepšovanie pracovných podmienok
Ako možné riešenia odporučil zlepšenie pracovných podmienok, zvýšenie platov a poskytovanie motivácií pre mladých ľudí, aby sa rozhodli pre kariéru v školstve, ako aj podporu rekvalifikácií pre nepedagogických zamestnancov. Dôležité pre motiváciu budúcich pedagógov je podľa neho tiež zvýšiť status pedagogického zamestnanca a nastaviť podmienky jeho práce a pôsobenia v školách tak, aby mladí absolventi pedagogických fakúlt neboli odrádzaní od práce v školstve tým, že budú nerešpektovaní, často konfrontovaní nielen zo strany rodičov, ale aj zo strany problémových žiakov.
Doplnil, že na školách, kde napríklad prevládajú žiaci z marginalizovaných komunít, je preto veľmi náročné získať pedagogických pracovníkov, ktorí by dlhodobo v takomto prostredí a podmienkach dokázali pracovať. „Ani pripravované motivačné príspevky zo strany rezortu školstva nebudú pre učiteľov dostatočným motívom v týchto lokalitách zostávať a pracovať,“ dodal Božik.