Zlé pôžičky na komerčné nehnuteľnosti stúpli na takú úroveň, že rezervy na straty v najväčších amerických bankách na ne nestačia. Financial Times informuje, že priemerné rezervy v JPMorgan Chase, Bank of America, Wells Fargo, Citigroup, Goldman Sachs a Morgan Stanley klesli z 1,60 dolára na 90 centov za každý dolár dlhu z komerčných nehnuteľností, s ktorým dlžník mešká najmenej 30 dní. Vyplýva to z dát Federálneho úradu pre poistenie vkladov (FDIC).

Prudké zhoršenie nastalo v minulom roku po tom, čo sa dlhy z úverov na komerčné nehnuteľnosti šiestich veľkých bánk takmer strojnásobili na 9,3 miliardy dolárov. Michael Barr, ktorý má na starosti bankový dohľad v americkej centrálnej banke, uviedol, že regulačné orgány sa „veľmi zamerali na na úvery na komerčné nehnuteľnosti“, skúmajú, ako banky „interne oznamujú svoje riziko“ a či „poskytujú primerané sumy a majú dostatočný kapitál“.

V širšom americkom bankovom sektore sa hodnota nesplatených úverov viazaných na kancelárie, nákupné centrá, apartmány a iné komerčné nehnuteľnosti v minulom roku viac ako zdvojnásobila na 24,3 miliardy dolárov (z 11,2 miliardy dolárov v predchádzajúcom roku). Americké banky teraz podľa údajov FDIC držia v rezervách 1,40 dolára na každý dolár nesplatených úverov na komerčné nehnuteľnosti, čo je pokles z 2,20 dolára pred rokom. Banky s najnižším krytím museli absorbovať potenciálne straty z úverov na komerčné nehnuteľnosti za viac ako sedem rokov.

Bill Moreland z BankRegData, ktorý zhromažďuje a analyzuje údaje o veriteľoch, uviedol, že v celom odvetví niet pochýb o tom, že „príspevky na tieto úverové straty sa musia výrazne zvýšiť“. „Existujú banky, ktoré mohli byť pred šiestimi mesiacmi v dobrej kondícii, no v budúcom štvrťroku nebudú,“ povedal B. Moreland.

Ďalšie dôležité správy

FILE - In this Nov. 19, 2013, file photo, the shadow of a pedestrian is cast under a sign in front of JPMorgan Chase & Co. headquarters in New York. After having just been awarded a multibillion-dollar settlement stemming from the financial crisis, the investment giant launched the hashtag (hash)AskJPM for people to ask career advice questions. But the move badly underestimated consumer sentiment toward banks and showed a tone of deafness to how social media works. (AP Photo/Seth Wenig, File)
Neprehliadnite

Stratégovia z JPMorgan varujú trhy pred bublinou podobnou ako dot-com