Francúzsky koncern CMA CGM, jeden z najväčších prepravcov lodných kontajnerov na svete, zaznamenal v minulom roku prepad zisku o viac než 85 percent. Ako dôvod uviedol slabý dopyt zo strany spotrebiteľov, najmä však zvýšenie nákladov v dôsledku problémov v Červenom mori, čo prinútilo spoločnosť presunúť plavidlá na dlhšie trasy.
Spoločnosť CMA CGM oznámila, že čistý zisk za rok 2023 dosiahol 3,64 miliardy dolárov. Na porovnanie, v predchádzajúcom roku zaznamenala spoločnosť čistý zisk 24,88 miliardy dolárov. Za daný rok sa tak stala najziskovejšou francúzskou firmou, pričom prekonala aj zisky energetického koncernu TotalEnergies a módneho domu LVMH.
Zisk pred úrokmi, daňami a odpismi dosiahol za minulý rok deväť miliárd dolárov pri tržbách na úrovni približne 47 miliárd dolárov. Prevádzkový zisk tak zaznamenal pokles takmer o 73 percent a tržby o 36,9 percenta.
Vyhliadky na tento rok zostávajú neisté
Prepravná divízia spoločnosti, ktorá sa na celkových tržbách podieľa zhruba dvomi tretinami, vykázala za minulý rok prepad zisku o 76,6 percenta. Výsledky ovplyvnilo zvýšenie kapacít vo svete, ktoré výrazne znížili prepravné sadzby. Zisková marža divízie CMA CGM sa tak znížila na 23,6 percenta z 53,7 percenta v roku 2022.
„Na druhej strane, logistika vykázala podstatne vyššiu odolnosť,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Rodolphe Saadé. Zisk EBITDA divízie logistiky dosiahol za minulý rok 1,4 miliardy dolárov a v porovnaní s rokom 2022 vzrástol o 12,5 percenta.
Vyhliadky na tento rok zostávajú neisté a budú závisieť od vývoja makroekonomických a geopolitických faktorov, povedal finančný riaditeľ CMA CGM Ramon Fernandez. Medzi ne patrí zotavovanie svetového obchodu, vývoj situácie v Červenom mori, ako aj to, či dôjde k ďalšiemu zvyšovaniu kapacít. Tie by prepravné sadzby opäť tlačili nadol.
Hospodársku činnosť ovplyvnili mnohé faktory
Firmu CMA CGM, podobne ako ďalšie lodné spoločnosti, zasiahol koncom tohto roka konflikt medzi Izraelom a palestínskym hnutím Hamas. Útoky Izraela na Pásmo Gazy po útoku Hamasu na začiatku októbra voči Izraelu vyvolali reakcie jemenských povstalcov, ktorí v rámci podpory Palestínčanov začali útočiť na obchodné lode v Červenom mori. Po sérii útokov mnohé lodiarske spoločnosti presunuli svoje plavidlá na trasu okolo Mysu Dobrej nádeje na juhu Afriky, čo výrazne predĺžilo čas na prepravu nákladu. Okrem problémov v Červenom mori lodiarsky sektor v minulom roku negatívne ovplyvnila aj vysoká inflácia, ktorá viedla k poklesu dopytu zo strany spotrebiteľov.