„Ženy pred pôrodom, aj keď uvidia krv, vodu, kŕče, budú čakať, aby zbytočne neplatili desať eur a ohrozia život dieťatka?“ napísal manžel pacientky na sociálnej sieti. Nemocnica v stredu zvolala brífing, aby sa vyjadrila ku „kolujúcich klamstvách na sociálnych sieťach“. Ako povedal medicínsky riaditeľ nemocnice Marián Bakoš, 21-ročná pacientka prišla 1. januára o 18:00 v 36. týždni tehotenstva na urgentný príjem s podozrením na odtekanie plodovej vody, čo sa nepotvrdilo.
„Pacientka prišla bez výmenného lístku, nebola odoslaná z lekárskej služby prvej pomoci (LSPP), čiže je plne v kompetencii vybrať poplatok 10 eur. Lekárka nepochybila,“ skonštatoval M. Bakoš. Zároveň dodal, že lekárka podala zdravotnú starostlivosť správne a vyhodnotila, že nešlo o akútny stav. Pacientka je v poriadku, zatiaľ ešte neporodila.
Prednosta gynekologicko-pôrodníckej kliniky Miloš Mlynček doplnil, že lekárka urobila také vyšetrenia, ktoré sa napríklad v Anglicku zdravej tehotnej žene vôbec nerobia – ultrazvuk, meranie prietokov pupočníka a vyšetrenie akcie srdca plodu na monitore.
„Preto je celý kolektív našej kliniky šokovaný, že za takúto nadštandardnú starostlivosť sa spustila mediálna kampaň za desať eur. Lekári ani sestry nemocnice o týchto poplatkoch nerozhodli, je to vec ministerstva zdravotníctva a financií,“ zdôraznil Mlynček a dodal, že za takéto vyšetrenia sa v iných krajinách platia vysoké sumy. „Namiesto poďakovania sa spustil ošiaľ, že čo sme si to my dovolili spraviť,“ hovorí M. Mlynček.
Ako dodal primár gynekologicko-pôrodníckej kliniky Marián Matejka, poplatok sa môže znížiť z desať eur na dve eurá u pacienta, ktorého poslali z LSPP a má výmenný lístok, ak ošetrenie trvalo viac ako dve hodiny, alebo ak ide o nejaký úraz. Oslobodený od platenia je iba ten pacient, ktorý zostáva hospitalizovaný. „Dotyčná pacientka by to teda nikdy nemala zadarmo, pretože nezostala u nás hospitalizovaná,“ vysvetlil M. Matejka.
Zavedenie desaťeurového poplatku považuje Bakoš za dobrý krok, ktorého cieľom je zamedziť zneužívaniu pohotovostnej služby. Pacienti podľa neho často chodili po práci vo večerných hodinách, i keď si to ich stav nevyžadoval a mohli navštíviť lekára v bežných ordinačných hodinách. Posledný rok – dva zároveň výrazne narástol počet pacientov, ktorí do nitrianskej nemocnice prichádzajú z okolitých okresov, napríklad zo Zlatých Moraviec, Šale, Galanty, Komárna či Partizánskeho. Urgentné príjmy sú preplnené.