Na konferencii COP28 v Dubaji bolo počuť o pomalom tempe znižovania spotreby fosílnych palív v boji proti klimatickej zmene. Delegáti však ako pozitívum označili rastúci globálny záujem o elektromobily, ktorý by mohol používanie fosílnych palív výrazne okresať.
Ropa na druhej koľaji
Medzinárodná energetická agentúra (IEA) aj v kontexte rastúcich predajov a záujmu o elektromobily predpokladá, že spotreba fosílnych palív dosiahne svoj vrchol už na konci tejto dekády.
„Všetko zmenila podpora prechodu na elektromobilitu, ktorá v sektore dopravy výrazne znížila dopyt po rope,“ tvrdí Apostolos Petropoulos z IEA s tým, že práve sektor dopravy roky predstavoval hnaciu silu globálneho dopytu po rope.
Do dopravy v súčasnosti stále smeruje zhruba 60 percent celkového dopytu ropy. Spojené štáty americké a Čína, čoby dvaja najväčší spotrebitelia ropy, však znížili svoje prognózy domácej spotreby, píše Reuters.
Dôvodom je totiž práve silnejúci podiel elektromobilov na trhu. Celosvetové predaje vozidiel na elektrický pohon predstavujú približne 13 percent všetkých predajov, pričom do roku 2030 by toto číslo malo stúpnuť na úroveň 40 až 45 percent. Tento nárast majú podporiť normy a rôzne dotácie, ktoré do praxe zavádzajú mnohé štáty sveta. Tie sú motivované Parížskou klimatickou dohodou s cieľom udržať globálne otepľovanie v rozmedzí 1,5 stupňa Celzia v porovnaní s obdobím pred priemyselnou revolúciou.
IEA však upozorňuje, že hoci je očakávaný nárast elektromobilov do konca dekády značný, na skutočné dosiahnutie cieľov Parížskej klimatickej dohody by sa predaje museli dostať minimálne na hranicu 70 percent.
Čína ako globálny líder
Nehovoriac o tom, že veľa bude závisieť aj od cien elektromobilov a dostupnosti nabíjacích staníc. V tomto smere má už teraz náskok pred zvyškom sveta Čína.
Priemerná cena elektromobilu v Číne dosahuje 31 165 eur. Cena najlacnejšieho vozidla na elektrický pohon na tamojšom trhu je dokonca o osem percent nižšia ako v prípade najlacnejšieho auta so spaľovacím motorom. Dôvodom sú predovšetkým štedré vládne dotácie a dostupnosť surovín kľúčových pre výrobu elektromobilov.
Pre porovnanie, priemerná cena elektromobilu v Spojených štátoch amerických sa pohybuje okolo 53-tisíc dolárov, čo je zhruba o päťtisíc dolárov viac ako v prípade vozidla so spaľovacím motorom.
Kľúčovým faktorom budú aj nabíjacie stanice. V ich počte za Čínou, ktorá ich má 1,2 milióna, výrazne zaostáva ako Európa (400-tisíc), tak aj Spojené štáty americké (52-tisíc).
Kartami by mohla zamiešať aj politická situácia v USA. „Politické zmeny by mohli spomaliť prechod k elektromobilite,“ tlmočí obavy niektorých výrobcov vozidiel z budúcoročných amerických volieb Apostolos Petropoulos. Zároveň však dodáva, že prechod v odvetví už začal a má pokračovať.
IEA očakáva, že do roku 2030 budú elektromobily v USA predstavovať polovicu novoregistrovaných vozidiel. Vodičov totiž lákajú zlepšujúce sa technológie, klesajúce ceny áut aj vyhýbanie sa nestálym cenám palív na čerpacích staniciach.