Keď sa Laima Springeová-janssenová rozhodla vymeniť svoj francúzsky športovo-úžitkový voz s benzínovým pohonom za elektromobil, zvažovala modely od švédskej značky Volvo a japonskej značky Nissan.
Dodatočná výbava pri elektromobiloch Volvo, ktorú chcela mať, by však príliš zaťažila jej rozpočet, zatiaľ čo elektromobily Nissan podľa nej neponúkali nič, čím by ju uchvátili. Nakoniec si táto obyvateľka dánskej metropoly Kodaň preto kúpila malé SUV od čínskej značky BYD, píše agentúra AP.
„Naozaj to auto milujem,“ vyhlásila Springeová-janssenová. Za cenu zodpovedajúcu sume asi 50-tisíc dolárov má podľa nej vozidlo Atto 3 „všetky tie vymoženosti“, ako napríklad kameru umožňujúcu pohľad na auto z vtáčej perspektívy, dva roky bezplatného dobíjania či sadu zimných pneumatík navyše.
Jej manželovi sa auto natoľko páči, že zvažuje nahradiť ďalším vozidlom značky BYD ich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.
"Je mi ľúto, Európa. Čína má lepšiu ponuku," povedala Springeová-Janssenová. Jej nadšenie demonštruje, ako si čínske automobilky pri svojej expanzii na európsky trh s elektromobilmi získavajú motoristov a ohrozujú zavedené domáce značky v odvetví, ktoré je kľúčové pre energetickú transformáciu Európy.
Subjektívne dôvody prekonávajú tie ekonomické
Ekologicky zmýšľajúci motoristi v Európe, ktorí sa v poslednom čase stretávajú so zvýšenými životnými nákladmi, si pochvaľujú, že čínske elektromobily sú cenovo dostupné, disponujú viacerými funkciami a majú štýlový dizajn. A obavy týkajúce sa ohrozenia miestnych automobiliek a pracovných miest pre nich skrátka nehrajú úlohu.
Podľa Schmidta teraz podiel čínskych výrobcov na celom automobilovom trhu v západnej Európe predstavuje len zhruba tri percentá, na trhu so samotnými elektromobilmi však dosahuje 8,4 percenta. Vlani pritom tento podiel predstavoval 6,2 percenta a v roku 2019 bol takmer nulový.
Doterajší rast posilňuje obavy, či si európsky automobilový priemysel, ktorý zamestnáva milióny ľudí, dokáže v rámci prechodu od áut so spaľovacími motormi k elektromobilom udržať konkurencieschopnosť, píše AP.
Vyšetrovanie vývozu elektromobilov z Číny
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla, že „globálne trhy teraz zaplavili lacnejšie čínske elektromobily", ktorých ceny „udržiavajú na umelo nízkej úrovni rozsiahle štátne dotácie“. Komisia tento mesiac oficiálne začala vyšetrovanie čínskych dotácií na výrobu elektromobilov, ktoré podľa nej potrvá až 13 mesiacov a môže vyústiť do uloženia dodatočných dovozných ciel.
Peking vyjadril s vyšetrovaním nesúhlas a sľúbil, že bude obhajovať práva čínskych podnikov. Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že vyšetrovanie je založené na subjektívnych domnienkach, chýba dôkaz a odporuje pravidlám Svetovej obchodnej organizácie.
Situáciu navyše komplikuje skutočnosť, že z Číny sa do Európy dovážajú tiež elektromobily vyrábané západnými automobilkami, ako je BMW či Tesla. Hovorca Európskej komisie uviedol, že vyšetrovanie sa zaoberá vývozom elektromobilov z Číny bez ohľadu na značku.
Prebrali kľúčové know-how
Jeden z dôvodov, prečo môžu čínske podniky ponúkať kvalitné automobily za dostupné ceny, vyplýva z pravidiel pre vstup zahraničných podnikov na čínsky trh. Zahraničné automobilky sa podľa týchto pravidiel musia spájať s čínskymi podnikmi, ktoré tak získavajú kľúčové know-how v oblasti výroby áut.
"Boli takými zástupcami šéfkuchárov západných firiem. Teraz je situácia taká, že títo zástupcovia šéfkuchárov si otvárajú vlastné reštaurácie, ktoré sú v niektorých prípadoch lepšie ako reštaurácie ich učiteľov, "uviedol Schmidt.
Dodal, že výroba motorov pre elektromobily je v porovnaní so spaľovacími motormi menej zložitá a vyžaduje menej zamestnancov. To podľa neho predstavuje problém pre európske značky s veľkou pracovnou silou, ktoré budú potrebovať mnoho rokov na reštrukturalizáciu svojich aktivít.