Čínu opúšťajú niektoré zahraničné firmy, na ktoré by najviac doľahli avizované americké clá. Chystať na odchod sa ale začali už skôr, ako bol za nového amerického prezidenta zvolený Donald Trump. O odchode sa hovorí napríklad v súvislosti s predajcom topánok Steven Madden či výrobcami domácich spotrebičov.

Zmena plánov firiem v Číne

Spoločnosť Steven Madden si kladie za cieľ znížiť v budúcom roku objem tovaru vyrobeného v Číne o 40 percent. Pôvodne plánovala zníženie o desať percent. „Od stredajšieho rána dávame tento plán do pohybu,“ povedal analytikom generálny riaditeľ Edward Rosenfeld.

Firmy so zameraním na spotrebiteľov robia maximum, aby sa na príchod ciel pripravili. Zároveň varujú pred vplyvom, ktorý clá môžu mať na cenu produktov každodennej spotreby. Trump už v predvolebnej kampani pohrozil, že tovar z Číny zaťaží dovozným clom 60 percent, na tovar zo zvyšku sveta chce uvaliť clo desať až 20 percent. Snaží sa tým podporiť domácu výrobu. Podniky so sídlom v Spojených štátoch sa dlho spoliehali na čínske továrne, ktoré dokážu vyrábať tovar lacnejšie.

„Ak uvažujeme o novej politike, ktorá počíta s vysokými clami na tovar z Číny, bude to mať najrôznejšie dôsledky nielen v dodávateľskom reťazci, ale v celej ekonomike,“ povedal Rosenfeld.

Očakávanie zvyšovanie cien

Výrobca domácich spotrebičov Whirlpool očakáva, že Američania budú musieť viac platiť napríklad pri nákupe mikrovlnnej rúry, ak sa zvýšia clá. „My z Číny najviac dostávame práve mikrovlnné rúry,“ povedal v rozhovore ešte pred prezidentskými voľbami finančný riaditeľ podniku Jim Peters. Zároveň povedal, že firma bude viac izolovaná od rizika ako ostatní výrobcovia. Väčšinu tovaru, ktorý predáva na americkom trhu, totiž v USA aj vyrába.

Na zvýšenie cien výrobkov svojej firmy sa pripravuje aj riaditeľ spoločnosti Oil-Dri Dan Jaffee. Podnik má širokú ponuku, vyrába napríklad podstielky pre mačky. Jaffee povedal, že Čína je pre jeho firmu jediným miestom, odkiaľ môže dovážať silikátové stelivo nutné na výrobu.

Spoločnosť Church & Dwight časť výroby z Číny už presunula, najmä pre svoj obchod s ústnou hygienou Waterpik. „Existujú plány a opatrenia, ktoré sme podnikli, aby sme ten vplyv zmiernili,“ povedal už minulý týždeň finančný riaditeľ Rick Dierker, keď dostal otázku na vplyv prípadných ciel. „Rovnako ako všetci ostatní, aj my sme si dobre vedomí dôsledkov,“ dodal.

Presun výroby

V spoločnosti Steven Madden by takmer polovica jej súčasného podnikania potenciálne podliehala clám na dovoz z Číny. Ak firma úspešne zavedie plán, ako vplyvy ciel zmierniť, môže sa tento podiel znížiť približne na 25 percent. Spoločnosť presúva svoj dodávateľský reťazec viac do Kambodže, Vietnamu, Mexika a ďalších krajín.

Pred niekoľkými rokmi dovážala spoločnosť Steven Madden z Číny takmer 95 percent produktov, ktoré predáva v USA. Riaditeľ Rosenfeld už skôr povedal, že pre firmu by bolo ťažké znížiť čínsku závislosť o viac ako desať percent každý rok. Ako firma dodrží zrýchlený harmonogram presunu z Číny, ale Rosenfeld nespresnil. „My si myslíme, že máme plán, ako to urobiť,“ povedal analytikom.

Ďalšie dôležité správy

American,Flag,And,Chinese,Flag,On,Cloudy,Sky.,Fly,In
Neprehliadnite

S návratom Trumpa je v hre aj návrat ciel pre Čínu, poukazuje bývalý americký minister financií