Módna firma Inditex má hodnotu 183 miliárd dolárov a patria pod ňu značky ako Bershka, Stradivarius, Pull&Bear či maloobchodný gigant Zara, ktorý sa preslávil cenovo dostupným sortimentom inšpirovaným prehliadkovými mólami svetoznámych dizajnérov.
Zara je jedným z najúspešnejších maloobchodov na svete a najväčšou spoločnosťou v Španielsku. Jej predaje tvoria až tri štvrtiny ročných tržieb Inditexu. Kľúčom k jej úspechu je najmä netradičný prístup k logistike v podobe centralizovaného dodávateľského reťazca.
Väčšina odevných spoločností sa do veľkej miery spolieha na závody v Ázii. Tie síce využíva aj Zara, no ešte stále vyše polovica jej výroby pochádza z krajín, ktoré sú najbližšie k jej španielskej centrále. Patrí medzi ne Maroko, Portugalsko a Turecko. Tento prístup reťazcu umožňuje rýchlejšiu distribúciu do obchodov. „Až 80 percent obchodov Inditexu dokáže obdržať nové dodávky v priebehu štyroch až piatich dní,“ podotkla Monique Pollardová, vedúca pre európsky maloobchod v Citigroup. Všetok vyrobený tovar je vždy odoslaný do distribučných centier v Španielsku, odkiaľ na základe potreby putuje do obchodov po celom svete.
Ďalším kľúčovým faktorom úspechu je podľa Bloombergu schopnosť Zary prispôsobovať sa najnovším módnym trendom. Manažéri obchodov ich pozorne sledujú a snažia sa v reálnom čase pochopiť dopyt. Tieto informácie následne komunikujú návrhárom. Nový produkt je na vešiakoch v obchodoch pripravený do šiestich týždňov od prvotného návrhu. Vďaka tejto stratégii sa Zara dokáže veľmi rýchlo prispôsobiť meniacim sa trendom.
Zabúdať netreba ani na marketing. Hoci Zara do reklamy podľa Pollardovej neinvestuje takmer žiadne peniaze, stala sa mimoriadne populárnou. Dá sa povedať, že sa sčasti spolieha na mnohé známe celebrity, ktoré ju majú v obľube. Oblečenie zo Zary v šatníku nechýba dokonca ani španielskej kráľovnej Letizii. Na sociálnych sieťach sa zas značka preslávila bizarnými fotkami produktov v internetovom obchode.
Dnešné výzvy, ktorým reťazec čelí, sa netýkajú boja o väčší podiel na trhu, ale zmierňovania ničivého vplyvu módneho priemyslu na životné prostredie a rastúcej konkurencie zo strany rivalov ako Shein a Temu.