Napriek plánom odísť z Ruska po invázii Moskvy na Ukrajinu, mnohé západné spoločnosti tak neurobili. Dôvodom je okrem byrokratických prekážok aj fakt, že dopyt spotrebiteľov sa vracia na pôvodné úrovne.
Denník Financial Times menuje napríklad kozmetickú firmu Avon Products, francúzsku skupinu podnikov špecializujúcu sa na priemyselné plyny Air Liquide či britského výrobcu produktov pre zdravie, hygienu a výživu Reckitt.
Celkovo od roku 2022 zostalo v Rusku viac ako 2 100 nadnárodných spoločností, zistila Kyjevská ekonomická škola. Približne 1 600 firiem buď opustili trh, alebo obmedzili svoju činnosť. Krátko po invázii sa množstvo nadnárodných skupín zaviazalo stiahnuť sa z Ruska, keďže sa Západ snažil ekonomicky ochromiť vojnové ťaženie Kremľa.
Mnohé firmy sa síce pokúšali podnikanie v Rusku ukončiť, no nepodarilo sa im to. Spoločnosť Air Liquide v septembri 2022 oznámila, že podpísala memorandum o porozumení o predaji svojej obchodnej činnosti v Rusku tímu miestnych manažérov, ktorí ju riadili. Dohoda však nikdy nezískala súhlas ruskej vlády, takže spoločnosť zostala.
Avon začal proces predaja svojho ruského podnikania, dostal ponuky, ale rozhodol sa ich neprijať. Spoločnosť Reckitt v apríli 2022 oznámila, že „začala proces zameraný na prevod vlastníctva svojho ruského podniku“, jej nový generálny riaditeľ Kris Licht však zaujal odmeranejší postoj. „Pokračujeme v skúmaní možností, ale je to čoraz zložitejšie,“ povedal minulý mesiac.
Výskumníčka Alexandra Prokopenková z Carnegieho nadácie pre medzinárodný mier uviedla, že rastúce mzdy a sľubnejšia ekonomická situácia, než sa očakávalo, podnietili rozmach výdavkov, vďaka čomu je Rusko stále príťažlivé pre nadnárodné spoločnosti, najmä v spotrebiteľskom sektore.
Pripomenula, že nedávna vlna znárodnenia, ktorá sa zamerala na zahraničné skupiny aj miestne firmy, je „hlavným rizikom pre cudzích štátnych príslušníkov v Rusku“, avšak dodala: „Ak toto riziko pokladajú za zvládnuteľné, prečo by nezostali?“