Slovenskí zamestnávatelia odmietajú zavádzanie takzvaných palivových príplatkov zo strany Európskeho parlamentu. Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) upozorňuje, že nekontrolovateľné zásahy zo strany Európskej únie do cenotvorby sú vážnym hazardom so stabilitou priemyslu jednotlivých členských krajín. Zároveň oceňuje postoj ministra životného prostredia Tomáša Tarabu k tejto téme a víta jeho kroky smerujúce k odmietnutiu časti smernice.

Nové emisné povolenky

Ešte vlani schválil Európsky parlament smernicu, podľa ktorej by sa od roku 2027 mali emisné povolenky vzťahovať už nielen na priemysel, ale aj na motorové palivá a vykurovanie budov. Ide o ďalšie opatrenia únie zamerané na dekarbonizáciu európskeho priemyslu. Odborníci ale upozorňujú, že zavedenie obchodovania s emisnými kvótami v sektore cestnej dopravy už v krátkodobom horizonte spôsobí masívny nárast cien motorových palív, a to ako pre osobnú tak aj nákladnú dopravu.

Zdražovanie palív

Každý liter nafty či benzínu by tak na Slovensku mohol byť čoskoro drahší minimálne o desať centov a viac. „Zavedenie systému ETS2 na cestnú dopravu bude v praxi znamenať ďalších približne 300 miliónov eur ročne vytiahnutých z vreciek slovenských motoristov a podnikateľov. Tento krok spôsobí rast cien prepravných služieb, čo následne ovplyvní ceny tovarov a logistické reťazce. Tu je potrebné zdôrazniť, že hovoríme aj o fyzických osobách, ktoré uvedené navýšenie zaplatia hneď dvakrát, a to v cene paliva a následne v cene tovarov,“ priblížil viceprezident RÚZ Pavol Piešťanský.

Odmietavý postoj Slovenska

Minister životného prostredia Tomáš Taraba pritom prezentoval odmietavý postoj Slovenska k materiálu. Potvrdil aj to, že vedie diskusie s ďalšími členskými krajinami s cieľom oddialiť alebo zrušiť implementáciu systému ETS2. „Oceňujeme iniciatívu ministra v tejto veci. Dekarbonizácia priemyslu je legitímny cieľ, ktorý sme si ako EÚ stanovili, avšak na jeho naplnenie je potrebné prijímať také opatrenia, ktoré rešpektujú reálne možnosti jednotlivých členských krajín a nedecimujú ich priemysel,“ zhodnotil viceprezident RÚZ Robert Spišák.

Ďalšie dôležité správy

Od utorka 12. marca 2024 je uzatvorený most nad diaľnicou D1, ktorý spája cestu I/61 (Ivanka pri Dunaji) s Čiernou Vodou, miestnou časťou Chorvátskeho Grobu z dôvodu jeho odstraňovania. Pre pokračovanie prác na budovaní križovatky diaľnic D1/D4 treba od utorka počítať s dopravnými obmedzeniami. FOTO TASR - Martin Baumann
Neprehliadnite

Deväťdesiat eur je ešte prijateľná suma, obhajuje rezort dopravy zdraženie diaľničných známok