Europoslanci chcú sprísniť nový mechanizmus únijného zákazu riadenia vozidiel, ktorý navrhuje Európska komisia. Opatrenie počíta s tým, že vodič, ktorý dostane zákaz šoférovania v zahraničnom štáte na najmenej jeden mesiac, by prišiel o oprávnenie aj v štáte, ktorý mu vodičský preukaz vydal. Vďaka tomu by nemohol viesť vozidlo v žiadnej krajine EÚ a nielen v tej, kde priestupok spáchal, ako je to teraz.

Návrh však počíta s výnimkami. S mechanizmom europoslanci súhlasia, požadujú však presnejšie lehoty a rozšírenie výčtu priestupkov, na ktorý sa bude vzťahovať.

Európska komisia svojím návrhom reaguje na situáciu, keď vodič v zahraničí urobí vážny dopravný priestupok, ktorý vedie k zákazu šoférovania aspoň na jeden mesiac. V súčasnosti táto sankcia väčšinou platí len na území štátu, kde sa priestupok stal. V ďalších štátoch môže vodič ďalej viesť vozidlo bez obmedzení. Aby zákaz platil aj inde v Únii, musí mu oprávnenie odobrať štát, ktorý ho vydal, čo je cieľom návrhu.

Mechanizmus, ktorý chce zaviesť Európska komisia, počíta s tým, že štát, ktorý vydal vodičský preukaz, dostane informáciu o tom, že vodič v inom štáte spáchal priestupok, ktorý viedol k odňatiu či pozastaveniu jeho oprávnenia na riadenie na najmenej jeden mesiac. Na základe tejto informácie štát takisto vydá zákaz šoférovania, čím sa dosiahne, že vodič nebude môcť viesť vozidlo v žiadnom členskom štáte.

Z tohto mechanizmu je niekoľko výnimiek, napríklad keď daný priestupok nie je v štáte, ktorý preukaz vydal, trestaný zákazom šoférovania. V takejto situácii by nemusel vodič o svoje oprávnenie prísť aj v domovskej krajine.

Európsky parlament chce, aby medzi priestupkami, ktorých sa mechanizmus má týkať, bolo aj konanie bez platného vodičského oprávnenia. Návrh komisie počíta s tým, že zákaz viesť vozidlá by mal mať únijný efekt pri priestupkoch ako šoférovanie pod vplyvom alkoholu či drog, nadmerného prekročenia povolenej rýchlosti či pri priestupkoch, ktoré viedli k úmrtiu či vážnemu zraneniu. Europoslanci tiež chcú spresniť niektoré lehoty obsiahnuté v texte.

Europoslanci chcú zmeniť výnimku, keď štát, ktorý vydal vodičský preukaz, nemusí aplikovať zákaz šoférovania pri nadmernej rýchlosti. Komisia počíta s tým, že by sa unijný zákaz nemusel vzťahovať na priestupky s prekročením rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu. Parlament chce, aby sa táto tolerancia vzťahovala len na cesty mimo mesta, v meste by to malo byť maximálne 30 kilometrov za hodinu.

Ďalšie dôležité správy

Dopravná nehoda Tesla Model X vs. Nissan GT-R.
Neprehliadnite

Tesly majú tendenciu havarovať častejšie ako benzínové autá. Je to len o neznalosti šoféra?