Nemecký minister dopravy Volker Wissing prekvapil milióny nemeckých vodičov slovami o možných plošných zákazoch jazdy autom cez víkendy.

„Povedal som občiankam a občanom pravdu,“ tvrdil v piatok Wissing rozhlasovej stanici Deutschlandfunk v súvislosti so svojím štvrtkovým vyjadrením v liste predstaviteľom vládnej koalície, ktorá už mesiace neúspešne rokuje o prijatí reforiem zákona na ochranu klímy.

Tlak na vládu

Cieľom tridsaťpäťročného politika bolo vyvolať tlak na koaličnú vládu sociálnych demokratov, slobodných demokratov a Zelených, aby konečne došlo k posunu. Spolu s tlakom prišla ale aj negatívna reakcia radu Nemcov, pre ktorých sú autá neoddeliteľnou súčasťou života, a tiež niektorých vládnych predstaviteľov, podľa ktorých by Wissing nemal vydávať nezodpovedné vyhlásenia a šíriť zbytočne strach.

Nemecko sa zaviazalo, že do roku 2030 zníži emisie skleníkových plynov o 65 percent v porovnaní s rokom 1990. Pre jednotlivé sektory ako priemysel, energetiku, bývanie alebo dopravu je stanovené maximálne ročné množstvo emisií. Práve rezort dopravy ho však vlani prekročil a nemecké zákony počítajú s tým, že v takom prípade musia zodpovedné vládne úrady prijať okamžité nápravné opatrenia.

Opatrenia podľa Wissinga

V pondelok má presné vyhodnotenie údajov za minulý rok predložiť skupina expertov pre klimatické otázky a ministerstvá, ktorých sa to týka, potom majú tri mesiace na predstavenie okamžitých programov, tento rok teda do 15. júla. V tomto kontexte prišli vyjadrenia ministra dopravy, podľa ktorého sa dajú emisie v jeho rezorte dostatočne obmedziť len „prostredníctvom reštriktívnych opatrení, ktoré sa ťažko vysvetľujú obyvateľom, ako sú napríklad rozsiahle a časovo neobmedzené zákazy jazdy v sobotu a v nedeľu“.

Len tak by podľa Wissinga bolo tento rok možné obmedziť škodlivé emisie o ďalších zhruba 22 miliónov ton ekvivalentu oxidu uhličitého, čo zodpovedá 15 percentám kilometrov prejazdených osobnými autami či viac ako desiatim percentám kilometrov prejazdených nákladnými vozidlami.

Návrat v čase?

U niektorých ministrove slová vyvolali spomienky na ropnú krízu v 70. rokoch 20. storočia, keď bola štyrikrát zakázaná jazda na diaľnici v nedeľu.

Že by sa napokon zákazy znovu stali skutočnosťou si ale pozorovatelia nemyslia. Koalícia totiž uvažuje o zmene klimatického zákona, ktorý by sledoval dodržiavanie klimatických cieľov ako celku, nie po jednotlivých sektoroch. Novela však stále ešte nie je schválená.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Zákaz viesť vozidlo za priestupok v zahraničí bude znamenať nemožnosť šoférovať nikde v Únii