Peter Dobrota, letový riaditeľ spoločnosti Air-Transport Europe (ATE) upozorňuje, že túto požiadavku spĺňa len šesť z deviatich certifikovaných heliportov, ktoré slúžia pre potreby záchrannej zdravotnej služby. „Ideálne by bolo, aby pacient  nemusel byť z vrtuľníka prekladaný do sanitného vozidla, ale aby ho naša posádka ho priamo  mohla odovzdať  do starostlivosti  zdravotníckeho personálu na jednotlivých urgentných príjmoch,“ vysvetľuje.

Pri prevoze pacientom vrtuľníkom ide o čas, ktorým sa však plytvá. Slovensko totiž nemá dostatok heliportov, teda pristávacích plôch pre vrtuľníky, ktoré by boli priamo prepojené s nemocničnou časťou.

"Na Slovensku máme viac ako 100 nemocníc a iba 5 z nich má heliport s priamym prístupom k urgentnému príjmu. V ostatných prípadoch musia zdravotníci pacienta prekladať do sanitky alebo na nosidlá a po častokrát polorozpadnutej ceste ho prevážať do nemocnice. Niekedy dôjde k úrazu aj samotného zdravotníka. Riešením by bolo vybudovať sieť certifikovaných heliportov, ideálne nadzemných, ktoré v niektorých českých nemocniciach skrátili transport pacientov aj o 5 minút. A pri záchrane ľudského života je každá minúta kľúčová," povedal František Majerský, prezident Slovenskej komory zdravotníckych záchranárov.

ilustračné foto
Neprehliadnite

Dôvera víta dohodu s nemocnicami, vyzýva na dofinancovanie zdravotníctva

Ako nedostatočnú hodnotí situáciu aj Dopravný úrad, podľa ktorého by pomohlo, keby sa takzvané plochy verejného záujmu pri zdravotných zariadeniach zmenili na oficiálne schválené heliporty.  Ide o plochy, ktoré sa síce využívajú na pristávanie a vzlety vrtuľníkov, avšak pre túto činnosť spĺňajú iba nevyhnutné požiadavky.

Zlé podmienky ohrozujú pacientov

V praxi to znamená, že mnohé z nich nie sú napríklad spevnené a nemajú ani žiadne letecké vybavenie ako značenie, osvetlenie, požiarne zabezpečenie a podobne. Pracovníci vrtuľníkovej záchrannej služby, ktorú spoločnosť ATE poskytuje, sa tak isto musia vyrovnať so zanedbanou starostlivosťou týchto plôch. Ich činnosť tak komplikujú náletové dreviny či stromy, ktoré prerastajú do vzdušného priestoru.

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Virtuálny útok môže brať reálne životy. Zdravotníctvo sa potrebuje brániť

Problémom je aj nedostatočná ochrana okolia pred výstavbou alebo inými činnosťami v ich okolí. „Nedodržiava sa tak určený priestor bez prekážok, čo môže mať za následok ohrozenie bezpečnosti leteckej prevádzky vrtuľníkov vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby,“ uvádza Lucia Patznerová, vedúca kancelárie predsedu Dopravného úradu.

Zákony sa ešte len chystajú

Pritom by odstránenie týchto nedostatkov znamenalo, žeby na Slovensku vzniklo viac ako 50 heliportov nižšieho typu, ktoré by vytvorili priaznivejšie a hlavne bezpečnejšie podmienky pre vzlety a pristávania vrtulníkov.  K tejto zmene by mal prispieť nový zákon o civilnom letectve, ktorý by mal podľa P. Dobrotu zabezpečiť pre tieto plochy nový štatút. Ich prevádzkovateľ by tak musel získať potrebné osvedčenie, čím by sa zvýšila bezpečnosť priestorov.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa