Vývoj prototypu samoobslužnej pokladne trval tri roky a stál päť miliónov dolárov. Po prvý raz ho do svojej atlantskej predajne v roku 1986 nainštalovala firma Kroger. Do roku 2013 bolo po celom svete v prevádzke dokopy 119-tisíc kusov. V roku 2023 evidovala firma RBR Data Services 217-tisíc nových terminálov, čo predstavuje 12-percentný nárast v porovnaní s rokom 2022. Podľa predpovedí budú do roku 2029 v prevádzke dva milióny samoobslužných pokladní.

Ich zavádzanie urýchlil najmä príchod pandémie, keďže obchodom chýbala pracovná sila a zákazníci sa snažili obmedziť kontakt s inými ľuďmi. Z nového trendu ešte stále ťažia ako predajcovia, tak aj spotrebitelia. Obchody vďaka samoobslužným pokladniam znižujú náklady na personál a zákazníci zvyčajne šetria čas. Aj napriek tomu sa proti nim verejnosť začína búriť.

V roku 2022 napríklad vyše 240-tisíc zákazníkov podpísalo petíciu, ktorá žiadala Tesco, aby ľudí prestalo nahrádzať strojmi. Reťazec luxusných supermarketov Booths zas v roku 2023 oznámil, že sa na základe spätnej väzby rozhodol vyradiť takmer všetky samoobslužné terminály, pripomína portál Independent.

Podľa Lorraine Gammanovej a Jeffreyho Doruffa z Central Saint Martins je kľúčové, aby si firmy uvedomili, že existujú rôzne typy klientely s rôznymi potrebami. Zatiaľ čo mnohí preferujú rýchlosť a jednoduchosť samoobslužných pokladní, niektorých osamelých starších občanov môžu pripraviť o jedinú možnosť, ako sa s niekým porozprávať.

Podľa viacerých odborníkov nie sú samoobslužné pokladne ekonomicky výhodné ani pre samotných predajcov. „Miera krádeží od ich zavedenia podstatne stúpla,“ zdôraznil profesor sociológie Christopher Andrews. Nové terminály totiž vytvorili nový typ zlodejov, ktorí pochádzajú zo strednej triedy. Mnohí ľudia v prieskumoch priznali, že veľakrát úmyselne nenaskenujú jednu alebo dve položky nákupu. Ďalšou rozšírenou praktikou je vydávať drahšie potraviny za lacnejšie. Zákazníci napríklad zvyknú na váhu samoobslužnej pokladne položiť avokádo, ale v systéme zakliknú mrkvu, čím si celý nákup zlacnia.

Riešením krádeží aj „tajných zliav“  je podľa expertov dobre zaškolený personál. „Nie je to raketová veda,“ dodala Gammanová. Keď bude na samoobslužné pokladne dozerať dostatok ľudí, firmy tým zákazníkom dokonca zlepšia zážitok z nakupovania. V prípade komplikácii pri skenovaní totiž nebudú musieť niekoľko minút čakať, kým si na nich zamestnanec nájde čas.

Ďalšie dôležité správy

30 July 2022, Cologne, Germany: girl customer scanns and pays for bottle of juce at an automated self-service checkout terminal in Rewe supermarket
Neprehliadnite

Slováci si obľúbili samoobslužné pokladne, pri nakupovaní ich využíva takmer polovica ľudí