U spotrebiteľov s vyššou úrovňou finančného vzdelania je výrazne nižšia pravdepodobnosť, že nebudú splácať svoje účty v porovnaní so spotrebiteľmi, ktorí uvádzajú, že získali slabé finančné vzdelanie. Informovala o tom skupina Intrum na základe prieskumu platobného správania spotrebiteľov v Európe, Európskeho spotrebiteľského platobného reportu, ktorého sa zúčastnilo 24 011 Európanov z 24 európskych krajín, z toho tisíc Slovákov.
Približne sedem z desiatich respondentov, ktorí svoje vzdelanie nepovažujú za dostatočné na zvládnutie každodenných finančných záležitostí uvádza, že sú na tom finančne horšie než pred rokom. Naopak, 48 percent respondentov ich vzdelanie vo finančných témach dodalo viac istoty.
Zhoršenie situácie u mnohých Slovákov
Na Slovensku 82 percent respondentov, ktorí rozumejú len finančným základom, no nechápu súčasné výzvy, potvrdilo zhoršenie svojej situácie.
Vysoká inflácia a rast životných nákladov spustili podľa Intrumu vlnu úzkosti. Stres, ktorému sú ľudia takto vystavení, má dosah obzvlášť na spotrebiteľov so slabšou finančnou gramotnosťou, a to aj pri pohľade na budúcnosť.
Celkovo 23 percent Slovákov a Európanov sa podľa prieskumu domnieva, že vysoká inflácia sa neskončí. V nasledujúcich 12 mesiacoch 42 percent slovenských respondentov a dokopy 46 percent obyvateľov Európy očakáva, že nebude mať dosť peňazí na energie.
Zo Slovákov tvrdí 59 percent a z Európanov 65 percent, že keď sa tento rok začal znižovať vplyv ochorenia Covid-19 na ekonomiku, boli optimistickí pokiaľ ide o budúcnosť, no optimizmus sa vytratil v dôsledku hospodárskej a geopolitickej neistoty v Európe.
Obávajú sa vysokých úrokových sadzieb
Zároveň sa častejšie respondenti z prieskumu obávajú vysokých úrokových sadzieb, a to bez toho, aby chápali, ako by ich mohli ovplyvniť. Tvrdí to 73 percent dopytovaných na Slovensku, v Európe je to 59 percent.
Aktívne sa snaží rozšíriť svoje znalosti o osobných financiách 61 percent spotrebiteľov v SR a 53 percent Európanov. Porozumenie respondentov kľúčovým finančným pojmom sa podľa prieskumu od minulého roka zvýšilo.
V snahe získať kontrolu nad svojimi financiami si spotrebitelia v týchto dňoch čoraz viac osvojujú pozitívne správanie. V porovnaní s minulým rokom si častejšie stanovujú ciele výdavkov a úspor, čítajú zmluvné podmienky a odkladajú si peniaze.